Uchwała Nr LIV/480/2022
Rady Gminy Raszyn
z dnia 31 marca 2022 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raszyn

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559)  oraz art. 4 ust. 1 i 2, 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888, 1648,2320,2152), art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszkowie, Rada Gminy Raszyn uchwala, co następuje:

§ 1.

Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 3.

Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Raszyn oraz umieszczenie na stronie internetowej Gminy Raszyn.

§  4.

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XXXII/258/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 30 września 2020 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raszyn

§  5.

1.    Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
2.    Uchwała wchodzi w życie w ciągu 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.


Uzasadnienie

Pismem z dnia 17 stycznia 2022 roku Prokurator Okręgowy w Warszawie wniósł skargę na uchwałę nr XXXII/258/2020 Rady Gminy Raszyn podjętą w dniu 30 września 2020 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Raszyn (Dz. Urz. Woj. Maz. 2020r., poz. 11130) wraz ze stanowiącym załącznik do tej uchwały „Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Raszyn” (dalej: „Regulamin”) zaskarżając ją w całości.

Uchwale zarzucono istotne naruszenie prawa:

  • art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. „d”, art. 4 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 4 ust. 2 pkt 6 i pkt 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach  (Dz.U.2021.888 z późn. zm., dalej: „Ustawa”),
  • art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r., poz. 1372 z późn. zm.) oraz
  • art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.1997.78.483) w zakresie i z przyczyn szczegółowo wskazanych w uzasadnieniu skargi.

Po dokonaniu szczegółowej analizy zarzutów skargi i postanowień Regulaminu, a także aktualnego orzecznictwa sądowoadministracyjnego uznano, iż argumentacja Skarżącego zawarta w skardze, pomimo licznych zastrzeżeń Organu winna znaleźć odzwierciedlenie w zmianie brzmienia niektórych przepisów zaskarżonego Regulaminu, co doprowadziło do podjęcia przez Organ działań zmierzających do dokonania takiej zmiany.

W celu zwiększenia czytelności niniejszego aktu prawnego dla mieszkańców podjęto decyzję o wprowadzeniu zmian za pomocą nowej uchwały, uwzględniającej zastrzeżenia prokuratury.

Zmiany dotychczasowych postanowień Regulaminu wynikają wprost z zarzutów wskazanych w ww. skardze, i tak dokonano zmiany : 

  1. zapisu dotyczącego godzin udostępniania pojemników odbiorcy odpadów komunalnych oraz wystawiania pojemników i worków poza obręb nieruchomości, wprowadzając jednocześnie informację o godzinach odbioru odpadów (patrz: w § 3 ust. 2  załącznika do uchwały).
  2. zapisu określającego pojemność kontenerów, pojemników i worków formując go w sposób literalnie zgodny z brzmieniem Ustawy (patrz: § 9 ust. 1, § 10 ust. 1, § 11 ust. 1 lit. „b”  uchwały).
  3. zapisu ograniczającego możliwość naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi jedynie w przypadku gdy nie jest to uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz w miejscu awarii wyłącznie w przypadku konieczności dokonania naprawy na miejscu (patrz: § 17 ust. 2 uchwały).
  4. zapisu dotyczącego zasad dozoru nad zwierzętami domowymi, jeżeli nie przebywają na terenie ogrodzonym lub w pomieszczeniu zamkniętym wprowadzając zamiast „stałego i skutecznego dozoru, pojęcie „staranny nadzór” (patrz: § 18 ust. 2 pkt 1 uchwały).
  5. zapisu obowiązku wynikającego z § 18 ust. 6 Regulaminu do natychmiastowego usuwania przez właścicieli lub opiekunów psów i innych zwierząt zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe na terenach użyteczności publicznej na zapis: „Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt zobowiązani są do bezzwłocznego sprzątnięcia możliwych do usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta na terenach użyteczności publicznych, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp. Zanieczyszczenia umieszczone w torbach mogą być umieszczane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą osób korzystających z psów asystujących.” (patrz: w § 18 ust. 6 załącznika do uchwały).
  6. polegającej na wyeliminowaniu określenia „zwierząt egotycznych” (patrz: § 18 ust. 7 i 8 Regulaminu.
  7. polegającej na zmianie zapisu odnoszącego się do możliwości utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach niewyszczególnionych w § 19 ust. 1 i 2 Regulaminu pod warunkiem zabezpieczenia ich przed samowolnym opuszczeniem danej nieruchomości poprzez uzupełnienie jego treść o wyłącznie w zakresie gatunku zwierzęcia pszczoła miodna (patrz: § 19 ust. 3 pkt 4  załącznika do uchwały).
  8. zapisu co do usytuowania uli w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości lub 3 m przy zastosowaniu szczelnego ogrodzenia o minimum 3 m wysokości oraz 30 m od najbliższego budynku mieszkalnego, poprzez jego wykreślenie.

Pozostała treść uchwały jest pozostawiona niezmieniona w stosunku do zapisów uchwały uchylonej uchwałą niniejszą, o której mowa w § 4 niniejszej uchwały.