Uchwała Nr X/95/15 Rady Gminy Raszyn z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn
UCHWAŁA NR X/95/15
RADY GMINY RASZYN z dnia 30.06.2015 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399, z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszkowie, Rada Gminy Raszyn uchwala, co następuje: § 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn, stanowiący załącznik do uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn. § 3. Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Raszyn oraz umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy Raszyn. § 4. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XXXV/409/2013 Rady Gminy Raszyn z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn. § 5. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Załącznik do uchwały nr X/95/15
Rady Gminy Raszyn
z dnia 30.06.2015 r.
REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY RASZYN
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn, zwany dalej "regulaminem", określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2.
1. Wszyscy właściciele nieruchomości obowiązani są, do zbierania odpadów z podziałem na następujące frakcje:
1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2 - 8,
2) bioodpadów, odpadów zielonych;
3) odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiące odpady komunalne;
4) zużytych baterii i akumulatorów;
5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
7) zużytych opon;
8) przeterminowanych leków i chemikaliów.
2. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zadeklarowali selektywne gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:
1) papieru i tektury;
2) tworzywa sztucznego;
3) metali;
4) opakowań wielomateriałowych;
5) szkła opakowaniowego;
6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;
3. Odpady, o których mowa w ust. 1 i 2, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić oraz pozbywać się w sposób oraz z częstotliwością określoną w rozdziale czwartym. Rozdział czwarty określa również wymagania obejmujące prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania oraz przyjmowania określonych odpadów komunalnych przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
4. Z zastrzeżeniem zdania drugiego odpady, określone w ust. 1 i 2 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie się z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady, o których mowa w ust. 2 pkt 1 - 4 mogą być zbierane i gromadzone wspólnie. Częstotliwość odbioru tych odpadów określa rozdział czwarty.
5. Odpady określone w ust. 1 pkt 1 – 2, 5 – 7, ust. 2 pkt 1 – 6, są odbierane w sposób selektywny bezpośrednio z nieruchomości.
§ 3.
1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 2
2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów.
§ 4.
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;
2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;
3) mycie dotyczy nadwozia samochodu.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że:
1) nie spowoduje zanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w pojemnikach do tego przeznaczonych;
2) dotyczy drobnych napraw;
3) nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości;
4) dotyczy własnych samochodów.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5.
1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
1) pojemniki na odpady o pojemności
2) pojemniki na odpady o pojemności 3) pojemniki na odpady o pojemności 4) pojemniki na odpady o pojemności 5) pojemniki na odpady o pojemności 6) pojemniki na odpady o pojemności 7) pojemniki na odpady o pojemności 8) pojemniki na odpady o pojemności 9) pojemniki na odpady o pojemności 10)kontenery o pojemności 11)kontenery o pojemności 12)kontenery o pojemności 13)kontenery o pojemności 14)pojemniki do gromadzenia odpadu selektywnie zbieranego o pojemności od 15)worki z tworzywa sztucznego półprzeźroczystego lub przeźroczystego do gromadzenia odpadu selektywnie zbieranego o pojemności: ( 16)kosze uliczne o pojemności od 2. Dopuszcza się stosowanie pojemników metalowych lub pojemników z tworzyw sztucznych. 3. Pojemniki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-14 powinny posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta lub spełniać wymagania Polskich Norm. 4. Pojemniki winny być rozmieszczone na nieruchomości, której służą. Pojemniki poddaje się systematycznemu czyszczeniu i myciu. W okresie od 1 kwietnia do 31 października pojemniki należy wyczyścić i umyć przynajmniej dwa razy. 5. Na drogach publicznych posiadających urządzone chodniki, powinny być rozstawione kosze uliczne według potrzeb o minimalnej pojemności § 6. 1. Z zastrzeżeniem § 10, ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta: 1) od jednej osoby do dwóch osób – w rozmiarze 2) od trzech osób do czterech osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 3) od pięciu osób do sześciu osób – w rozmiarze 4) od siedmiu osób do ośmiu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 5) od dziewięciu osób do dwudziestu osób – w rozmiarze 6) od dwudziestu jeden osób do czterdziestu osób – w rozmiarze 2 x 2. W przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, według zasad określonych w regulaminie, dopuszcza się wyposażenie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, w pojemniki służące do zbierania odpadów zmieszanych, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta: 1) od jednej osoby do trzech osób – w rozmiarze 2) od czterech osób do sześciu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 3) od siedmiu osób do dziewięciu osób – w rozmiarze 4) od dziesięciu osób do dwunastu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 5) od trzynastu osób do trzydziestu osób – w rozmiarze 6) od trzydziestu jeden osób do sześćdziesięciu osób – w rozmiarze 2 x § 7. Z zastrzeżeniem § 10, ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, minimalną pojemność pojemników, w tym worków przeznaczonych do selektywnego zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1 - 6: 1) papieru i tektury, tworzywa sztucznego, metalu, opakowań wielomateriałowych - worki o pojemności do 2) szkła opakowaniowego - worki o pojemności 3) bioodpadów stanowiących odpady komunalne - o pojemności 4) odpadów zielonych - worki o pojemności do § 8. 1. Z zastrzeżeniem § 10, ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta: 1) od jednej osoby do czterech osób – w rozmiarze 2) od pięciu osób do ośmiu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 3) od dziewięciu osób do dwunastu osób – w rozmiarze 4) od trzynastu osób do szesnastu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 5) od siedemnastu osób do czterdziestu osób – w rozmiarze 6) od czterdziestu jeden osób do osiemdziesięciu osób – w rozmiarze 2 x 2. W przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, według zasad określonych w regulaminie, dopuszcza się wyposażenie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, w pojemniki służące do zbierania odpadów zmieszanych, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta: 1) od jednej osoby do sześciu osób – w rozmiarze 2) od siedmiu osób do dwunastu osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 3) od trzynastu osób do osiemnastu osób – w rozmiarze 4) od dziewiętnastu osób do dwudziestu czterech osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 5) od dwudziestu pięciu osób do sześćdziesięciu osób – w rozmiarze 6) od sześćdziesięciu jeden osób do stu dwudziestu osób – w rozmiarze 2 x 3. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników służących do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1 i 2, przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w tym ustępie. 4. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do pojemników, z których korzysta większa liczba osób niż określona w ust. 1 i 2. 5. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnej pojemności pojemnika służącego do zbierania odpadów na zasadach określonych w ust. 4 przyjmuje się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na nieruchomościach, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, w ten sposób, iż na każdą osobę korzystającą z urządzenia należy przeznaczyć pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do innych właścicieli nieruchomości w przypadku zaistnienia trudności w ustaleniu minimalnej pojemności pojemnika służącego do zbierania odpadów komunalnych. § 9. 1. Z zastrzeżeniem § 10, ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w innego rodzaju budynkach wielolokalowych minimalną pojemność pojemników i worków służących do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych: 1) papieru i tektury, tworzyw sztucznych, metalu i opakowań wielomateriałowych ponad każde rozpoczęte dwadzieścia osób w rozmiarze 2) szkła opakowaniowego ponad każde rozpoczęte dwadzieścia osób w rozmiarze 3) odpadów zielonych - o pojemności do 4) bioodpadów stanowiących odpady komunalne - o pojemności do 2. Ustala się stosowanie pojemników na odpady segregowane, o których mowa w ust. 1 pkt 1, o pojemności: 1) dla nieruchomości jednorodzinnych – worki o pojemności do 2) dla nieruchomości wielorodzinnych – pojemniki o pojemności od 3. Ustala się stosowanie pojemników na odpady segregowane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, o pojemności: 1) dla nieruchomości jednorodzinnych – worki o pojemności do 2) dla nieruchomości wielorodzinnych – pojemniki o pojemności od 4. Ustala się stosowanie pojemników na odpady segregowane, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, o pojemności: 1) dla nieruchomości jednorodzinnych – worki o pojemności do 2) dla nieruchomości wielorodzinnych – worki o pojemności do § 10. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w tym dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, a także dla właścicieli nieruchomości prowadzących działalność gospodarczą w budynkach jednorodzinnych, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy, a częściowo na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność: 1) pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych (niesegregowanych) odpadów z części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli z tego pojemnika korzysta: a) od jednej osoby do pięciu osób – w rozmiarze b) od sześciu osób do dziesięciu osób – w rozmiarze c) od jedenastu osób do dwudziestu osób – w rozmiarze 2) pojemników, w tym worków przeznaczonych do selektywnego zbierania na terenie nieruchomości każdego rodzaju odpadu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt. 2, ust. 2 pkt 1 - 6, z części nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy: a) papieru i tektury, tworzyw sztucznych, metalu i opakowań wielomateriałowych ponad każde rozpoczęte dwadzieścia osób w rozmiarze b) szkła opakowaniowego ponad każde rozpoczęte dwadzieścia osób w rozmiarze c) bioodpadów stanowiących odpady komunalne - o pojemności do d) odpadów zielonych - o pojemności do 2. Do właścicieli nieruchomości, o których mowa w ust. 1, przepisy § 11 - § 13 stosuje się odpowiednio. § 11. Z zastrzeżeniem § 12 oraz § 13 ustala się, dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne minimalną pojemność: 1) pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzystają, w szczególności pracownicy w liczbie: a) od jednej osoby do dziesięciu osób – w rozmiarze b) od jedenastu osób do dwudziestu osób – w rozmiarze c) od dwudziestu jeden osób do czterdziestu osób – w rozmiarze 2 x d) powyżej czterdziestu osób – w rozmiarze 1x1100 L. 2) pojemnika (w tym worka) przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 2 ust. 2 pkt 1 – 6: a) papieru i tektury, szkła opakowaniowego, tworzywa sztucznego, metalu, opakowań wielolomateriałowych: - jeżeli z takich pojemników lub worków korzysta nie więcej niż dwadzieścia osób – w rozmiarze - jeżeli z takich pojemników lub worków korzysta więcej niż dwadzieścia osób - w rozmiarze b) bioodpadów stanowiących odpady komunalne - pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do c)odpadów zielonych - pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do § 12. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na których prowadzona jest działalność gastronomiczna lub hotelarska, minimalną pojemność: 1) pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzystają, w szczególności pracownicy lub klienci w liczbie: a) od jednej osoby do dziesięciu osób – w rozmiarze b) od jedenastu osób do dwudziestu osób – w rozmiarze 2x240 L; c) od dwudziestu jeden osób do czterdziestu osób – w rozmiarze 1 x 2) pojemnika, w tym worka, przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 -5 na każde rozpoczęte dziesięć osób w rozmiarze 3) pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do 4) pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do § 13. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na których prowadzona jest działalność w zakresie użyteczności publicznej, w szczególności szkół i szpitali, minimalną pojemność: 1) pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby (w szczególności pracownicy oraz klienci korzystający z usług tych instytucji) w liczbie: a) od jednej osoby do dziesięciu osób – w rozmiarze b) od jedenastu osób do dwudziestu osób – w rozmiarze c) od dwudziestu jeden osób do czterdziestu osób – w rozmiarze 4 x 2) pojemnika (w tym worka) przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 2 ust. 2 pkt 1 – 6: a) papieru i tektury, szkła opakowaniowego, tworzywa sztucznego, metalu, opakowań wielolomateriałowych: - jeżeli z takich pojemników lub worków korzysta nie więcej niż pięćdziesiąt osób - w rozmiarze - jeżeli z takich pojemników lub worków korzysta więcej niż pięćdziesiąt osób - w rozmiarze b) bioodpadów stanowiących odpady komunalne - pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do c) odpadów zielonych - pojemnik o pojemności wymienionej w § 5 ust. 1 pkt 1-14 lub worek o pojemności do § 14. Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych: 1) w terenie niezabudowanym - 2) w terenie zabudowanym - od § 15. 1. W stosunku do właścicieli nieruchomości, dla których nie ustalono w § 6 - § 13 minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów, przepisy te stosuje się odpowiednio, z tym że: 1) do właścicieli nieruchomości prowadzących ogrody działkowe § 11 stosuje się odpowiednio z zastrzeżeniem, że do odpadów zielonych ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego na zbieranie tego rodzaju odpadu na poziomie 2) do właścicieli nieruchomości użytkujących nieruchomości w sposób rekreacyjno-wypoczynkowy, w tym do właścicieli domków letniskowych § 11 stosuje się odpowiednio w okresie od 1 marca do 30 listopada. 2. Przepisy § 6 - § 13 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż zostało określone w tych przepisach. 3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik o większych rozmiarach, jeżeli zastosowanie pojemników o minimalnych rozmiarach, określonych w przepisach § 6 - § 13 nie gwarantuje zabezpieczenia przed wysypywaniem się odpadów z takiego pojemnika. W przypadku wystąpienia ww. sytuacji właściciel nieruchomości obowiązany jest stosować dodatkowe pojemniki, określone w § 5. 4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w pojemnik do gromadzenia odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-8 w przypadku wytworzenia ww. odpadów. Minimalna pojemność pojemników do gromadzenia odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-8 musi zapewniać swobodne umieszczanie w nich tych odpadów. § 16. 1. Pojemniki, o których mowa w rozdziale 3, należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych. 2. Pojemniki, o których mowa w rozdziale 3, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcje i dezynsekcje co najmniej jeden raz do roku. 3. Pojemniki, o których mowa w rozdziale 3, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności. Rozdział 4. Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego § 17. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do umieszczania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w pojemnikach i workach w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości. 2. Z zastrzeżeniem ust. 3 odpady, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 – 2 oraz § 2 ust. 2 pkt 1 – 6, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać oraz gromadzić w odpowiednich urządzeniach (pojemnikach, w tym workach). Odpady, o których mowa w zdaniu poprzednim, podlegają odbieraniu przez podmiot odbierający odpady bezpośrednio z terenu nieruchomości. 3. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy obowiązani są odpady, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 - 8, zbierać i przekazywać do punktów selektywnego zbierania odpadów utworzonych przez gminę. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, uprawnieni są również w przypadku odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 2 ust. 2 pkt 1 – 6 zbierać i przekazywać je do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w okresie braku odbioru tych odpadów przez podmiot odbierający odpady bezpośrednio z nieruchomości. Wyżej wskazane wymagania obejmujące przyjmowanie przez punkty selektywnego zbierania odpadów dotyczą właścicieli nieruchomości oraz mieszkańców gminy; w takim przypadku właściciel lub mieszkaniec obowiązany jest wskazać dane nieruchomości i jej właściciela w rozumieniu ustawy o czystości i porządku w gminach, z której pochodzi dany odpad przekazywany do punktu selektywnej zbiórki odpadów. 4. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki, kontenery oraz inne urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd. 5. Dopuszcza się kompostowanie przez właściciela nieruchomości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych zgodnie ze sztuką ogrodniczą. 6. Właściciel nieruchomości, o którym mowa w § 10 - § 13 zobowiązany jest do pozbywania się z terenu nieruchomości wszystkich rodzajów odpadów komunalnych za pośrednictwem uprawnionego podmiotu, z którym posiada podpisaną umowę na świadczenie tych usług. § 18. 1. Właściciele nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości z częstotliwością co najmniej: 1) w przypadku budynków wielolokalowych - raz na tydzień, 2) w przypadku budynków jednorodzinnych – raz na dwa tygodnie. 2. Właściciele nieruchomości o których mowa w § 11 - § 13 obowiązani są do pozbywania się niesegegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej jeden raz w tygodniu. 3. Dopuszcza się w przypadku zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów niesegregowanych wyposażenie nieruchomości w odpowiednio mniejszą ilość pojemników przy zachowaniu parametrów określonych w niniejszym regulaminie. § 19. Ustala się dla właścicieli nieruchomości następującą minimalną częstotliwość pozbywania się z terenu nieruchomości selektywnie zbieranych odpadów komunalnych: 1) zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon, przeterminowanych leków i chemikaliów - jeden raz w miesiącu; 2) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych: a) w przypadku budynków jednorodzinnych - jeden raz w miesiącu b) w przypadku nieruchomości określonych w § 10 - § 13 - jeden raz w miesiącu c) w przypadku budynków wielolokalowych z części zamieszkałych - jeden raz w miesiącu; 3) szkła opakowaniowe: a) w przypadku budynków wielolokalowych - jeden raz w tygodniu, b) w przypadku budynków jednorodzinnych i nieruchomości określonych w § 10 –raz na cztery tygodnie, c) w przypadku nieruchomości określonych w § 11- § 13 - raz na cztery tygodnie; 4) papieru i tektury: a) w przypadku budynków wielolokalowych - jeden raz w tygodniu, b) w przypadku budynków jednorodzinnych i nieruchomości określonych w § 10 - co dwa tygodnie, c) w przypadku nieruchomości określonych w § 11 - § 13 - jeden raz w miesiącu; 5) opakowań wielomateriałowych: a) w przypadku budynków wielolokalowych - jeden raz w tygodniu, b) w przypadku budynków jednorodzinnych i nieruchomości określonych w § 10 - co dwa tygodnie, c) w przypadku nieruchomości określonych w § 11 - § 13 - jeden raz w miesiącu; 6) metali: a) w przypadku budynków wielolokalowych - jeden raz w tygodniu, b) w przypadku budynków jednorodzinnych i nieruchomości określonych w § 10 - co dwa tygodnie, c) w przypadku nieruchomości określonych w § 11- § 13 - jeden raz w miesiącu; 7) odpadów z tworzyw sztucznych: a) w przypadku budynków wielolokalowych - jeden raz w tygodniu, b) w przypadku budynków jednorodzinnych i nieruchomości określonych w § 10 - co dwa tygodnie, c) w przypadku nieruchomości określonych w § 11 - § 13 - jeden raz w miesiącu; 8) bioodpadów stanowiących odpady komunalne, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji w przypadku budynków wielolokalowych i budynków jednorodzinnych: - w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada - jeden raz na dwa tygodnie; - w okresie od 1 grudnia do 31 marca - jeden raz w miesiącu; 9) odpadów zielonych w przypadku budynków wielolokalowych i budynków jednorodzinnych: - w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada - jeden raz na dwa tygodnie; - w okresie od 1 grudnia do 31 marca - jeden raz w miesiącu; 10)w przypadku nieruchomości określonych w § 12 odpady komunalne - co dwa tygodnie. 11)opróżnianie koszy ulicznych na drogach publicznych, z parków, przystanków – trzy razy w tygodniu. § 20. 1. Właściciele nieruchomości, którzy odprowadzają ścieki do zbiornika bezodpływowego, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. 2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1. Rozdział 5. Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami § 21. Z zastrzeżeniem przepisów odrębnych dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenach wiejskich oraz w zabudowie jednorodzinnej zagospodarowania we własnym zakresie odpadów zielonych w kompostownikach lub w kompostowniach przydomowych. § 22. Dopuszcza się prowadzenie przez inne podmioty niż gmina kampanii informacyjnych skierowanych do właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów. § 23. 1. Zgodnie z częścią VIII „PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI" z rozdziałem 2.3. Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 - 2017 z uwzględnieniem lat 2018 -2023 podmiot odbierający odpady obowiązany jest do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych określonej w wyżej wymienionym Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami oraz w uchwale w sprawie wykonania tegoż Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. 2. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny. Rozdział 6. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe § 24. 1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego należy prowadzić psa na smyczy lub w kagańcu, a psy zaliczone do ras agresywnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r. Nr 77, poz. 687) na smyczy i w kagańcu. Pies winien być prowadzony w sposób umożliwiający kontrolę nad nim. 2. Obowiązkiem osób utrzymujących zwierzęta domowe jest usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych i skwerach. 3. Obowiązkiem osób utrzymujących zwierzęta domowe jest stały i skuteczny dozór nad zwierzętami. 4. Osoby utrzymujące psy, koty i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo zwierząt, które posiadają. 5. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może powodować uciążliwości dla użytkowników sąsiednich mieszkań i posesji. Rozdział 7. Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach. § 25. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, znajdujących się w granicach administracyjnych Gminy Raszyn zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich. Rozdział 8. Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania § 26. 1. Deratyzację przeprowadza się na terenach nieruchomości zamieszkanych, wykorzystywanych na cele rolne, wykorzystywanych w celach rekreacyjno-wypoczynkowych oraz w celu prowadzenia działalności gospodarczej w miarę potrzeby z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Terminy przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji: a) od 1 kwietnia do 30 kwietnia, b) od 1 września do 30 września. Rozdział 9. Przepisy końcowe § 27. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Raszyn. 2. Właściciele nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków określonych niniejszym Regulaminem podlegają odpowiedzialności określonej w przepisach szczególnych.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.) rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, który stanowi akt prawa miejscowego.
Treść regulaminu, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały, uwzględnia w szczególności dyspozycję art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 87), tj. określa wymagania w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.
Ponadto treść regulaminu wskazuje, jaką grupę odpadów przedsiębiorca odbierający odpady komunalne ma obowiązek odebrać z terenu nieruchomości, a jakie odpady właściciel nieruchomości może przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów.
Treść regulaminu uwzględnia również, w zakresie częstotliwości odbioru odpadów biodegradowalnych, zmiany wprowadzone ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Regulamin uwzględnia wymagania co do jego treści zawarte w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wprowadza obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych innych niż wymienione w tym przepisie.
Projekt regulaminu został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszkowie, który w dniu 19.06.2015 r. wydał pozytywną opinię.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Marcin Ziętara |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marcin Ziętara |
Data wprowadzenia: | 2015-07-13 15:07:47 |
Opublikował: | Marcin Ziętara |
Data publikacji: | 2015-07-13 15:08:54 |
Ostatnia zmiana: | 2015-07-13 15:08:58 |
Ilość wyświetleń: | 3868 |