Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Raszyn, 29 marca 2021 roku
Urząd Gminy w Raszynie jako organ władzy samorządowej dostrzega konieczność podjęcia działań w stosunku do osób, które trwale lub tymczasowo nie mogą na równi z innymi korzystać z życia publicznego. Wychodząc naprzeciw osobom ze szczególnymi potrzebami został opracowany niniejszy Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności, który ma na celu zdiagnozowanie obszarów, które w sposób niewystarczający wspierają wyżej wymienione osoby.
Na podstawie art. 14 pkt 2, ust. 2 w związku z art. 4 i 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przyjmuje się Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
L.p. |
Zakres działalności |
Realizujący zadania |
Sposób realizacji |
Termin |
1. |
Powołanie Koordynatora ds. dostępności |
Wójt |
Zarządzenie 159/2020 |
Wykonano |
2. |
Uzyskanie informacji od poszczególnych jednostek o wyborze osób, które będą współpracowały z koordynatorem w celu zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami minimalnych wymogów określonych w ustawie w swoich jednostkach |
Koordynator ds. dostępności
|
Korespondencja mailowa |
Wykonano |
3. |
Zgłoszenie danych Koordynatora ds. dostępności do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej |
Koordynator ds. dostępności
|
Korespondencja mailowa |
Wykonano |
4. |
Szkolenie z zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności Referaty merytoryczne Liderzy dostępności w jednostkach organizacyjnych Gminy |
Udział w webinariach, warsztatach, konferencjach itp. z zakresu tematyki dostępności. |
Realizacja w całym okresie działania |
5. |
Przygotowanie Deklaracji dostępności |
Zespół ds. dostępności Referat IT
|
Analiza stanu w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. |
Wykonano |
6. |
Dokonanie analizy stanu obiektów Urzędu Gminy Raszyn pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy. |
Koordynator ds. dostępności Referat IR |
Opracowanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przekazanie do zatwierdzenia Wójtowi oraz publikacja na stronie BIP. |
III 2021 |
7. |
Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. |
Koordynator ds. dostępności Referaty merytoryczne |
Publikowanie tekstów, załączników zapewniających dostępność cyfrową. Podpisywanie linków, grafiki, zdjęć tekstami alternatywnymi. |
Realizacja w całym okresie działania |
8. |
Zapewnienie dostępności nagrań obrad Rady Gminy osobom ze szczególnymi potrzebami |
Pracownik Biura Rady Pracownik Referatu IT |
Transkrypcja dźwięku na tekst z nagrania obrad Rady Gminy. |
Realizacja w całym okresie działania |
9. |
Uwzględnianie trudności osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności oraz realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych. |
Koordynator ds. dostępności Zamówienia publiczne Referaty merytoryczne |
Określanie w treściach umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. ,poz. 1696 z późn. zm.). |
Realizacja w całym okresie działania |
10. |
Monitorowanie działalności Urzędu w zakresie wskazanym w art. 14 ust. 1 ustawy. |
Koordynator ds. dostępności |
Prowadzenie spotkań i narad z kadrą kierowniczą Urzędu oraz ekspertami zewnętrznymi. |
Realizacja w całym okresie działania |
11. |
Uzyskanie danych zbiorczych do raportu o którym mowa w art. 11 ustawy. |
Koordynator ds. dostępności
|
Uzyskanie danych w zakresie realizacji uwag odnoszących się do stwierdzonych przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia ich. |
wykonano |
12. |
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z art. 11 ustawy. |
Koordynator ds. dostępności
|
Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego przekazanie do zatwierdzenia Wójta następnie podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej oraz na stronie BIP-u. |
wykonano |
13. |
Przesłanie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami do organu o którym mowa w art.11, ust 1 ustawy |
Koordynator ds. dostępności
|
Przesłanie zatwierdzonego Raportu do Wojewody. |
wykonano |
14. |
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności: - architektonicznej - cyfrowej - informacyjno -komunikacyjnej |
Koordynator ds. dostępności we współpracy z komórkami organizacyjnymi
|
Dostępność architektoniczna Stosowanie rozwiązań mających na celu poprawę dostępności Urzędu w szczególności poprzez usuwanie barier architektonicznych, stosowanie oznaczeń kontrastowych, montaż pętli indukcyjnej, rozpoczęcie procedury zaprojektowania rozbudowy/przebudowy budynku urzędu uwzgledniającego wszystkie wymogi, zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny,zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego,zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. Przygotowanie wydzielonego pomieszczenia na parterze dostępnego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dostępność cyfrowaDostosowanie stron internetowych do standardów WCAG 2.1. oraz przestrzeganie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dostępność informacyjno – komunikacyjna Informacja o zakresie działalności Urzędu w postaci elektronicznego pliku zawierająca tekst odczytywany maszynowo jak również nagranie treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z 19 sierpnia 2011 o języku migowym i innych środkach komunikowania się (poczta elektroniczna, strony internetowe), Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, niepełnosprawnych ruchowo urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia (wideodomofon głośnomówiący), Zapewnienie, osobie ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej |
Realizacja w całym okresie działania |
15. |
Obsługa osób słabosłyszących |
Koordynator ds. dostępności Tłumacz języka migowego
|
Dostępność tłumacza języka migowego. Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia. |
Realizacja w całym okresie działania |
16. |
Zapewnienie dostępu alternatywnego oraz wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator ds. dostępności
|
Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym wykorzystania technologii w zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-komunikacyjnego. Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, Urząd nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. |
Realizacja w całym okresie działania |
17. |
Określenie możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację zadań z zakresu poprawy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu
|
Ustalenie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w szczególności: 1) z Funduszu Dostępności |
Realizacja w całym okresie działania |
18 |
Opracowanie procedur, wzorów dokumentów dostępnych cyfrowo |
Koordynator ds. dostępności we współpracy z referatami Urzędu |
Opracowanie dokumentów, opracowanie instrukcji dla urzędników, szkolenie w zakresie stosowania. |
Realizacja w 2021 r. |
Nazwa podmiotu: Urząd Gminy Raszyn
Data sporządzenia: marzec 2021
Dokument opracowała: Katarzyna Dombska, Koordynator ds. dostępności
Zatwierdzam:
Andrzej Zaręba – Wójt Gminy Raszyn
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Załączniki
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (660.6kB) |
Metadane
Źródło informacji: | Marcin Ziętara |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marcin Ziętara |
Data wprowadzenia: | 2021-03-29 18:07:33 |
Opublikował: | Marcin Ziętara |
Data publikacji: | 2021-03-29 18:08:10 |
Ostatnia zmiana: | 2021-03-29 18:08:28 |
Ilość wyświetleń: | 4960 |