UCHWAŁA NR XXIII/219/16

RADY GMINY RASZYN

z dnia 02 czerwca 2016 r.

w sprawie przejęcie przez Gminę Raszyn zadania publicznego z zakresu zarządzania przystankami komunikacyjnymi zlokalizowanymi w ciągach dróg powiatowych w granicach administracyjnych Gminy Raszyn

 

Na podstawie art. 8 ust. 2a, art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), art. 3 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250), art.19 ust.1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 ze zm.) oraz art. 15 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1440 ze zm.), Rada Gminy Raszyn uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 Wyraża się zgodę na przejęcie przez Gminę Raszyn od Powiatu Pruszkowskiego zadania publicznego zarządzania przystankami komunikacyjnymi zlokalizowanymi w ciągach dróg powiatowych w granicach administracyjnych Gminy Raszyn.

§ 2.

  1. Przejęcie zadania, o którym mowa w § 1 nastąpi na mocy porozumienia zawartego

pomiędzy Zarządem Powiatu Pruszkowskiego, a Wójtem Gminy Raszyn.

  1. Projekt porozumienia stanowi załącznik do uchwały.

 

§ 3.

Porozumienie, o którym mowa w § 2 podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§ 4.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

 

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


 

UZASADNIENIE

Przejęcie zarządzania przystankami komunikacyjnymi wynika w szczególności z konieczności ustalenia zasad korzystania z tych przystanków przez przewoźników, a w rezultacie udostępnienia ich w celu wykonywania publicznego transportu zbiorowego.

Umożliwi to, zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym,

ewentualne pobieranie opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych przez operatorów

i przewoźników. Uzyskane w ten sposób środki finansowe pozwolą na efektywniejszą realizację zadania własnego gminy jakim jest zapewnienie czystości i porządku na swoim terenie, a zwłaszcza utrzymanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych bez względu na kategorię tych dróg.

Dla utrzymania właściwego standardu urządzeń do obsługi transportu zbiorowego zasadnym jest, aby zarządzanie tymi urządzeniami realizowane było przez jeden podmiot bez względu na kategorię drogi.

Ze względu na fakt, iż możliwość przejęcia zadania publicznego zarządzania przystankami komunikacyjnymi innej jednostki samorządu terytorialnego istnieje tylko poprzez zawarcie porozumienia na podstawie art.19 ust.1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 ze zm.) oraz art. 15 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1440 ze zm.), nie ma możliwości podjęcia alternatywnych, w stosunku do proponowanej uchwały, środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Biorąc pod uwagę powyższe podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.