UCHWAŁA NR  XXXVI/348/2017
RADY GMINY RASZYN

z dnia 24.05.2017 r.

w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Raszyn  i jej   jednostkom organizacyjnym

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), art. 59 ust.1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 z późn. zm.) oraz art. 2 i art. 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 296 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1

Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Raszyn lub jej jednostkom organizacyjnym (podległym), wobec osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1.      należnościach pieniężnych – rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny, odsetki za zwłokę, koszty postępowania sądowego
i egzekucyjnego, według stanu na dzień złożenia wniosku;

2.      dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nie posiadającą  osobowości prawnej;

3.      wierzycielu – rozumie się przez to Gminę Raszyn oraz jej jednostki podległe;

4.      uldze – rozumie się przez to umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych należnych Gminie Raszyn lub jej jednostkom podległym,

5.      przedsiębiorcy – rozumie się podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania. 

§ 3

Należność pieniężna mająca charakter cywilnoprawny może zostać z urzędu umorzona w całości lub w części, jeżeli:

1.      osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł;

2.      osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność,
a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

3.      zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

4.      jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej uległa likwidacji;

5.      zachodzi ważny interes publiczny.

§ 4

1.      Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, na wniosek dłużnika:

1)      mogą być umarzane w całości lub w części, przy czym umorzenie należności,
za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą co do wszystkich dłużników;

2)      mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności przy czym okres odroczenia terminu płatności nie może być dłuższy niż 12 miesięcy;

3)      płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty, przy czym okres spłaty należności pieniężnej rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można wyrazić zgodę na spłatę wierzytelności rozłożonej na raty na okres nie dłuższy niż 36 miesięcy.

2.   Ulgi wymienione w ust. 1 mogą zostać udzielone, jeżeli:

1)      wystąpią uzasadnione względy społeczne lub gospodarcze,

2)      wystąpi uzasadniony interes Gminy,

3)      ściągnięcie należności pieniężnej zagraża ważnym interesom dłużnika,
a w szczególności jego egzystencji.

3. Należności o charakterze cywilnoprawnym, których kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł, mogą zostać umorzone w całości z urzędu.

§ 5

1.                  Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone, że:

 

1)      dowody, na podstawie których organ lub osoba uprawniona udzieliła ulgi, okazały się fałszywe;

2)      dłużnik wprowadził organ lub osobę uprawnioną w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi;

3)      dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie bądź nie spłacił którejkolwiek z rat w wyznaczonym terminie.

 

2.    W przypadku, gdy dłużnik nie spłacił którejkolwiek z rat – niespłacona należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu.

§ 6

W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie umorzeń, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności stanowiących pomoc publiczną, odbywać się będzie
w ramach pomocy de minimis.

 

 

§ 7

1.      W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. L 379 z 28.12.2006 r. z późn.zm.).

2.      Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust.1.

3.      Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.

4.      W celu uzyskania pomocy, przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy,
o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej, (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1808
z późn.zm.):

1)                 wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku,
w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2)                 informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących
w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

5.      Zgodnie z art. 37 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podmiot (przedsiębiorca) ubiegający się o pomoc
de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

1)                 wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie otrzymał
w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

2)                 wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

3)                 informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się
o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. z 2010 r., nr 121, poz. 810), na formularzu określonym tym rozporządzeniem.

 

§ 8

Organem właściwym do umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty należności pieniężnej
o charakterze cywilnoprawnym uprawniony jest Wójt Gminy Raszyn lub upoważniony przez Wójta pracownik.

§ 9

Organ właściwy do umorzenia należności pieniężnej jest również uprawniony do umorzenia odsetek oraz innych należności, takich jak koszty wynikające z powstania zaległości, koszty dochodzenia roszczeń, bez względu na ich wysokość.

§ 10

Umorzenie należności pieniężnej, odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie na raty  należności pieniężnej następuje:

1.      w odniesieniu do należności o charakterze administracyjno-prawnym w drodze decyzji,

2.      w odniesieniu do należności wynikających ze  stosunków cywilnoprawnych
 w drodze umowy.

§ 11

Umorzenia środków publicznych stanowiącymi należności niepodatkowe o charakterze publicznoprawnym będą podawane w informacji kwartalnej o udzielonych umorzeniach
do publicznej wiadomości na stronie BIP Urzędu Gminy Raszyn do końca miesiąca następujacego po zakończeniu kwartału.

§ 12

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 13

Traci moc uchwała Nr XLIII/741/10  Rady Gminy Raszyn z dnia 25 lutego 2010 r.  w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Raszyn i jej jednostkom organizacyjnym.

 

§ 14

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.