Interpelacja Radnego Gminy Raszyn Andrzeja Zawistowskiego z dnia 06 stycznia 2019 roku
Raszyn, dnia 06.01.2019 r.
Andrzej Zawistowski
Radny Gminy Raszyn
Wójt Gminy Raszyn
Andrzej Zaręba
INTERPELACJA RADNEGO GMINY RASZYN
W związku z licznymi zgłoszeniami od mieszkańców Gminy Raszyn, dotyczącymi nienależytego stanu dróg gminnych i chodników, za utrzymanie których odpowiedzialny jest organ wykonawczy Gminy Raszyn, za podstawie art. 24 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym wnoszę o wyjaśnienie następujących kwestii:
- Jaka firma lub osoba fizyczna jest odpowiedzialna za utrzymanie należytego stanu dróg gminnych?
- Jaka firma lub osoba fizyczna jest odpowiedzialna za utrzymanie stanu chodników na terenie gminy (z wyłączeniem tych, za utrzymanie których odpowiedzialni są właściciele posesji) w tym także alejek w parku?
- Jakie zostały podjęte przez organ wykonawczy Gminy Raszyn działania, zobowiązujące osoby lub firmy o które pytam w pkt. 1 i 2 do wywiązywania się z zobowiązań?
- Jakie zostaną przez organ wykonawczy Gminy Raszyn podjęte działania, powodujące należyte utrzymanie stanu dróg i chodników gminnych?
- Jakie zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe z tytułu nienależytego utrzymania dróg i chodników gminnych w stosunku do osób lub firm, o które pytam w pkt. 1 i 2?
Przypominam, iż sprawy dróg gminnych stanowią zadania własne gminy, określone w art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym.
W załączeniu przesyłam przesłane mi fotografie alejek parkowych, które zostały wykonane w dniu dzisiejszym przez jednego z mieszkańców Gminy Raszyn, potwierdzające nienależyte wykonanie zapisów ustawowych przez organ wykonawczy Gminy Raszyn.
Zgodnie z terminem określonym w Ustawie o samorządzie gminnym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji oraz o podawanie odpowiedzi do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
Andrzej Zawistowski
Raszyn, dnia 17.01.2019r.
OŚGK.0003.1.2019.JB(1)
W odpowiedzi na interpelację z dnia 06 stycznia 2019r. ( data wpływu do Urzędu Gminy Raszyn w dniu 07.01.2019r.) dotyczącej nienależytego stanu dróg gminnych i chodników, za utrzymanie których odpowiedzialny jest organ wykonawczy Gminy Raszyn poniżej udzielam informacji.
Ad.1
Zimowe utrzymanie dróg gminnych kategorii I o łącznej długości 56, 395 km i kategorii II o łącznej długości 46,116 km w sezonie zimowym 2018/2019 na terenie Gminy Raszyn prowadzone jest przez: firmę ARKAZEN Zenon Ciarka z siedzibą w Opacz Mała przy ul Czystej 9, 05-816 Michałowice, która została wyłoniona w drodze przetargu nieograniczonego znak: OŚGK.271.36.2018.JB
Ad. 2 i 3
Utrzymaniem stanu chodników będących własnością Gminy Raszyn oraz obsługą parku -w tym odśnieżaniem- zajmują się pracownicy Zespołu Technicznego.
Jednocześnie Gmina Raszyn podziela stanowisko Zarządu Powiatu Pruszkowskiego który mówi, że obowiązek sprzątania chodników leży po stronie właścicieli wszystkich nieruchomości bezpośrednio z nimi sąsiadujących.
Kieruje się przy tym zasadą równości społecznej oraz opiera się na wykładni celowościowej, a nie gramatycznej przepisów art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454, z późn. zm.) - „właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządki przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości”.
Wynika z tego, iż przez chodnik, położony bezpośrednio przy granicy geodezyjnej nieruchomości, rozumieć należy chodnik biegnący wzdłuż granicy tej nieruchomości, w związku z czym jakiekolwiek oddzielenie tego chodnika od granicy nieruchomości innym gruntem, np. trawnikiem (zielenią) nie zwalnia właściciela sąsiedniej nieruchomości od obowiązku utrzymania go w czystości i porządku.
Powyższe stanowisko potwierdza wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 27 marca 2007 r., sygn.: I ACa 1542/06.
Odnosząc się do przesłanej fotografii obrazującej stan alejek w dniu 06.01.2019 r. w parku informuję, iż odśnieżenie alejek parkowych odbyło się w poniedziałek 7 stycznia 2019r. przez pracowników Zespołu Technicznego z uwagi na fakt, iż 06.01.2019 r. niedziela jest ustawowym dniem wolnym od pracy.
Ad. 4 i 5
Zimowe utrzymanie dróg realizowane jest przez firmę zewnętrzną wyłonioną w drodze przetargu nieograniczonego na podstawie zawartych umów oraz w zależności od panujących warunków atmosferycznych i otrzymywanych ostrzeżeń meteorologicznych IMGW.
Zimowe utrzymanie dróg polega na:
- przygotowaniu środków chemicznych oraz materiałów uszorstniających do zwalczania i zapobiegania powstawaniu śliskości zimowej poprzez posypywanie i płużenie jezdni,
- usuwaniu śniegu z dróg,
- zwalczaniu śliskości zimowej przez stosowanie środków chemicznych oraz materiałów uszorstniających w postaci:
- mieszanki kruszywa odsianego frakcji do 2 mm z NaCl w proporcji 4:1,
- soli NaCl,
- mieszanki kruszywa odsianego frakcji do 4 mm.
- mechanicznym zamiataniu nawierzchni jezdni z pozostałych po zwalczaniu śliskości zimowej mieszanek kruszywa wraz z wywozem zebranych odpadów. Do zakresu usługi należy również usunięcie wszelkich nieczystości z nawierzchni jezdni, chodników i pasów zieleni ( tj. opakowań szklanych, opakowań z tworzyw sztucznych, odpadów z papieru itp.).
Nadzór nad realizacją w/w usługi pełni pracownik Referatu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej - Pani Jolanta Banasiak.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Marcin Ciastoń |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marcin Ciastoń |
Data wprowadzenia: | 2019-01-08 12:19:21 |
Opublikował: | Marcin Ciastoń |
Data publikacji: | 2019-01-08 12:28:19 |
Ostatnia zmiana: | 2019-01-21 14:37:13 |
Ilość wyświetleń: | 2007 |