Interpelacja Radnej Gminy Raszyn Beaty Sulimy-Markowskiej z dnia 19 lutego 2020 roku
Raszyn, dnia 02.03.2020 r.
Radna Gminy Raszyn
Beata Sulima - Markowska
Wójt Gminy Raszyn z siedzibą w Raszynie przy ul. Szkolnej 2a, w odpowiedzi na Pani interpelację z dnia 19.02.2020 r., która wpłynęła w dniu 20.02.2020 r. w której zwróciła się Pani na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506), zwanej dalej ustawą, który stanowi, iż:
,,W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej"
o przekazanie kopii skargi kasacyjnej złożonej przez UG Raszyn w związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 13.11.2019 r. w sprawie o zobowiązanie do złożenia oświadczenia woli (cofnięcie darowizny nieruchomości przy ul. Poniatowskiego 18 w Raszynie)
informuje, iż zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
W związku z powyższym biorąc pod uwagę złożoną przez Panią prośbę należy wskazać, iż interpelacja nie spełnia wymogów opisanych we wskazanym artykule, bowiem wniesiona interpelacja ma formę żądania podjęcia określonych działań, nie ma zaś formy zapytania o sprawy o szczególnym znaczeniu w odniesieniu do spraw aktualnych dla gminy.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że samorządowa instytucja interpelacji i zapytań radnych jest pozytywną formą kontroli organu wykonawczego, stosowaną przez pojedynczego radnego lub grupę radnych, jednak ma ona ściśle określone ramy. Należy wskazać, iż interpelacja ani zapytanie nie przewidują możliwości prowadzenia przez pojedynczego radnego kontroli działalności wójta poprzez kompleksowe uzyskiwanie dokumentów i materiałów. Uprawnienie przyznane radnemu to uprawnienie do uzyskiwania informacji rozumianej jako przekazanie wiedzy czy też pewnych stwierdzeń odnośnie faktów, ale nie samych dokumentów jako takich. Wskazane przez Panią żądanie przekazania określonego dokumentu wykazuje cechy kompleksowej kontroli działalności organu wykonawczego przez indywidualnego radnego, co jest sprzeczne z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którymi to rada gminy, a nie radny kontroluje działalność wójta (art.18a ust. 1 ustawy). W tym celu w każdej jednostce samorządu terytorialnego powołuje się komisję rewizyjną. Komisja rewizyjna jest wyspecjalizowanym organem, dokonującym, w ramach samorządowego organu stanowiącego, czynności kontrolnych. Tylko zatem członkom komisji rewizyjnej przysługują uprawnienia m.in.: do wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej, prawo żądania przedłożenia dokumentów, wyciągów z dokumentów lub zestawień, prawo żądania sporządzenia uwierzytelnionych kopii dokumentów itp. Instytucja interpelacji nie jest narzędziem do prowadzenia przez pojedynczego radnego kontroli na takich samych zasadach jak czyni to komisja rewizyjna. Interpelacja (zapytanie) służy przede wszystkim pozyskiwaniu informacji, wiedzy na określony temat, podczas gdy kontrola komisji rewizyjnej polega na badaniu rzeczywistego stanu rzeczy poprzezm.in.: badanie i ocenę dokumentów przedkładanych przez kontrolowanego. Gdyby poszczególnym radnym w ramach składanych interpelacji (zapytań) przysługiwały takie same uprawnienia jak te, w które wyposażona jest komisja rewizyjna (badanie dokumentów), rola tej komisji byłaby zbędna lub znacznie ograniczona.
Odnosząc się zaś do wskazanej przez Panią dodatkowej podstawy prawnej żądania w postaci art. 24 ust. 2 w/w ustawy Wójt Gminy Raszyn informuje, iż nie może przekazać kopii skargi kasacyjnej z uwagi, na fakt, iż wnioskowany dokument dotyczy sprawy w toku, zatem zgodnie z art. 9 § 1 ustawy z dnia 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1460), zwanej dalej KPC wgląd do akt sprawy oraz otrzymywanie odpisów, kopii lub wyciągów z tych akt przysługuje stronom i uczestnikom postępowania. W/w artykuł nie określa osób trzecich jako uprawnionych do dostępu do akt danej sprawy.
Jednocześnie wyjaśnić trzeba, iż osoba nie będąca stroną postępowania nie dysponuje interesem prawnym, aby uczestniczyć w tym postępowaniu, a zatem nie może korzystać z uprawnień procesowych strony, w tym prawa wglądu do akt sprawy, czy żądania wydania odpisów z akt sprawy.
Biorąc powyższe pod uwagę brak jest podstaw do przekazania kopii skargi kasacyjnej.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Paweł Niemiro |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Paweł Niemiro |
Data wprowadzenia: | 2020-03-04 11:40:13 |
Opublikował: | Paweł Niemiro |
Data publikacji: | 2020-03-04 11:40:59 |
Ostatnia zmiana: | 2020-03-04 13:57:21 |
Ilość wyświetleń: | 1242 |