Uchwała nr XXXII/267/2020
Rady Gminy Raszyn
z dnia 30 września 2020 r.

w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego zachowania integralności Województwa Mazowieckiego

Na podstawie art. 23. ust. 2 statutu Gminy Raszyn stanowiącego załącznik do uchwały nr XVIII/180/16 Rady Gminy Raszyn z dnia 28 stycznia 2016 roku uchwala się, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się stanowisko w sprawie zachowania integralności Województwa Mazowieckiego, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Upoważnia się Przewodniczącego Rady Gminy Raszyn do przekazania stanowiska Rady Gminy Raszyn Prezesowi Rady Ministrów oraz Posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i Senatorom zasiadającym w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


UZASADNIENIE

Na podstawie art. 23 ust. 2 Rada Gminy Raszyn podejmuje stanowisko w sprawie zachowania integralności Województwa Mazowieckiego i powstrzymania planów jego podziału na dwa odrębne województwa.
Rada Gminy Raszyn obawia się negatywnych konsekwencji, które planowany podział Województwa Mazowieckiego pociągnie za sobą dla naszego regionu, a przede wszystkim Gminy Raszyn.
Z tych względów celem zapobieżenia negatywnym skutkom podziału Województwa Mazowieckiego przyjęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie jest konieczne i uzasadnione. Stanowisko Rady Gminy Raszyn zostanie przekazane Prezesowi Rady Ministrów oraz Posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i Senatorom zasiadającym w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej.


Załącznik do uchwały nr XXXII/267/2020
Rady Gminy Raszyn
z dnia 30 września 2020 r.

STANOWSIKO
Rady Gminy Raszyn
z dnia 30 września 2020 r.
w sprawie zachowania integralności Województwa mazowieckiego

Rada Gminy Raszyn wyraża swoje stanowisko w sprawie zachowania integralności Województwa Mazowieckiego i powstrzymania planów podziału Województwa Mazowieckiego na dwa odrębne regiony.
Gmina Raszyn jest częścią mazowieckiej wspólnoty regionalnej. Dzięki wysiłkom mieszkańców i samorządowców Województwo Mazowieckie jest w czołówce najsilniejszych gospodarczo regionów europejskich i liderem polskich województwa. Mazowsze zasługuje na szanse dalszego rozwoju swojego regionu.
Rada Gminy Raszyn wyraża zaniepokojenie konsekwencjami ewentualnego podziału Województwa Mazowieckiego. Rozdzielenie wspólnego organizmu na dwie, odrębne części doprowadzi do poważnych problemów związanych z ich funkcjonowaniem. Konsekwencja podziału będzie skazanie centralnej części Mazowsza (posiadającej wysokie dochody własne) na wpłacenie gigantycznej kwoty tzw. „Janosikowego”, które zostanie przetransferowane do pozostałych 16 województw. Oznacza to, że Mazowsze regionalne otrzyma swoją cześć „Janosikowego”, ale będzie to nieporównywalnie mniej niż obecnie organy Samorządu Województwa Mazowieckiego przekazują na pokrycie wydatków. W konsekwencji przy znacząco obniżonym poziomie dochodów (dochody z CIT spadną do poziomu około 13%), konieczne będzie pokrywanie kosztów funkcjonowania „zdublowanej” administracji samorządowej do obsługi zadań o charakterze wojewódzkim, co znacząco wpłynie na możliwości wydatkowe w obszarze usług publicznych, m.in. ochrony zdrowia, edukacji publicznej, ochrony środowiska, przeciwdziałania bezrobociu, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, utrzymania dróg wojewódzkich i połączeń kolejowych.

Rada Gminy Raszyn obawia się negatywnych konsekwencji, które planowany podział Województwa Mazowieckiego pociągnie za sobą dla naszego regionu, a przede wszystkim Gminy Raszyn.

Do najważniejszych konsekwencji podziału Województwa Mazowieckiego na dwa odrębne regiony należą:

  1. Powstanie rozległych obszarów biedy na ternie nowego województwa mazowieckiego i niewielkich obszarów zamożności, głównie na terenie metropolitalnym. Na Mazowsze, bez metropolii warszawskiej, przypadnie zaledwie 13% dochodów z podatku CIT obecnego województwa. Region stołeczny, który będzie generować 87% dochodów, zostanie jednocześnie obciążony ogromnym „Janosikowym”.
  2. Dwa Województwa to podwójna administracja: dwa urzędy wojewódzkie, dwa urzędy marszałkowskie, dwa sejmiki, podwójny zestaw podległych wojewodzie i marszałkowi służb, takich jak inspekcja transportu drogowego, straż pożarna, inspekcja handlowa, sanitarna, służby weterynaryjne, inspekcja ochrony środowiska.
  3. Ogromne zamieszanie instytucjonalne, kompetencyjne, własnościowe, finansowe, kadrowe itp., które spowoduje opóźnienia w wielu dziedzinach, w tym w wykorzystaniu środków unijnych z perspektywy finansowej 2014-2020 oraz w procesie przygotowań do perspektywy 2021-2027. Znaczne opóźnienia mogą stworzyć realne zagrożenie utraty środków finansowych.
  4. Zaprzepaszczenie w wielu obszarach dorobku Samorządu Województwa Mazowieckiego - Samorządy nowych województw będą dążyć do budowania własnych potencjałów i własnych marek.
  5. Znikniecie z mapy Europy jednego z 16 polskich regionów, dotychczas postrzeganego jako region silny i rozwijający się wyjątkowo dynamicznie, co było ważnym czynnikiem przyciągającym inwestorów i turystów oraz stanowiło istotny wkład w promocje kraju na płaszczyźnie międzynarodowej.
  6. Brak środków, które dotychczas pochodziły z dochodów wytwarzanych z metropolii warszawskiej, na utrzymanie na terenie nowego województwa mazowieckiego instytucji kultury, szpitali, dróg czy połączeń kolejowych.
  7. Przerwanie ciągłości dokumentów strategicznych i planistycznych na szczeblu nowych województwa oraz „praktycznie” we wszystkich gminach i powiatach, które odwoływały się do zapisów zawartych w dokumentach rangi wojewódzkiej.
  8. Konieczność ponownego rozpoczęcia przygotowań do opracowania i negocjacji z Komisją Europejską regionalnych programów operacyjnych. Zmianie będą musiały także ulec dokumenty na szczeblu gmin i powiatów, które stanowiły podstawę ubiegania się przez samorządy lokalne o środki z funduszy europejskich.

Rada Gminy Raszyn, podejmując niniejsze stanowisko, pragnie podkreślić swoją przynależność do mazowieckiej regionalnej wspólnoty samorządowej. Nie bez znaczenia jest tutaj rola, jaka odegrał Samorząd Województwa Mazowieckiego:

  1. ustanawiając liczne programy wsparcia z udziałem środków z budżetu województwa, których beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego;
  2. pełniąc rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnymi Programami Operacyjnymi na lata 2007-2013 i 2014-2020;
  3. zapewniając wysoki poziom dostępności do usług publicznych świadczonych na poziomie województwa oraz ich właściwą jakość;
  4. prowadząc konsekwentnie działania zmierzające do zwiększenia integralności regionu, podnoszenia stopnia wyposażenia gmin i powiatów w infrastrukturę techniczna i społeczną, podwyższania poziomu życia mieszkańców oraz akwizycji społeczeństwa obywatelskiego, a także budowania tożsamości regionalnej.

Rada Gminy Raszyn opowiada się za oddaniem głosu, w tak ważnej sprawie, społeczności regionu w ramach ogólnowojewódzkich konsultacji. Poza mieszkańcami Mazowsza i samorządami, stanowisko w ramach konsultacji powinny, wyrazić także zlokalizowane w regionie instytucje publiczne i prywatne, podmioty gospodarcze, podmioty sektora nauki, instytucje otoczenia biznesu, organizacje pozarządowe oraz inni zainteresowani. Wszyscy interesariusze lokalnych i regionalnych strategii, programów, planów i bieżących działań samorządów powinny mieć możliwość wypowiedzenia się w tak istotnej sprawie, jaka jest podział województwa, który pociągnie za sobą głęboko niekorzystne skutki w sferze ich funkcjonowania, a mieszkańcom regionu przyniesie znaczne obniżenie poziomu życia.
Rada Gminy Raszyn podkreśla, że propozycja podziału Województwa Mazowieckiego musi zostać poddana szerokim konsultacjom społecznym z mieszkańcami Mazowsza oraz uzależniona od wyników tych konsultacji.
Z tych względów przyjęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie jest konieczne i uzasadnione.