Uchwała Nr XXXII/254/2020
Rady Gminy Raszyn
z dnia 30 września 2020r.

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 6 lipca 2020 r. na działalność Wójta Gminy Raszyn

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z zm.) Rada Gminy Raszyn uchwala co następuje:

§ 1

Uznaje się skargę z dnia 6 lipca 2020 r. złożoną na działania Wójta Gminy Raszyn związane z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy co do działek o nr ew. 54/28 i 54/29 położonych w Sękocinie Nowym, gm. Raszyn, za bezzasadną.

§ 2

Uzasadnienie faktyczne i prawne stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Raszyn.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

W dniu 6 lipca 2020 do Urzędu Gminy Raszyn wpłynęła skarga na działalność Wójta Gminy Raszyn dotyczącą ewentualnych nieprawidłowości w zakresie wydania warunków zabudowy, jak i stosunków wodno-prawnych.
Skarżący w treści skargi zarzuca, iż Wójt Gminy Raszyn ustalił warunki zabudowy niezgodne z prawem. Głownie wydanie dwóch tożsamych decyzji, w których brak jest określenia powierzchni biologicznie czynnej. Dodatkowo skarżąca uważa, iż na skutek nieprawidłowo wydanych decyzji zastąpiła zmiana stosunków wodnych spowodowana wywyższeniem terenu. W wyniku wywyższenia działka skarżącej jest zalewana wodą opadową.
Skarga została przekierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Raszyn. W toku rozpatrywania skargi Komisji wnioskowała o wydanie opinii prawnej wydanych decyzji (Nr 36/16 o warunkach zabudowy, 77/14 o warunkach zabudowy) oraz opinię biegłego w sprawie określenie czy nastąpiła zmiana stosunków wodnych na ulicy Reja w Sękocinie Nowym.
Z treści opinii prawnej wynika, iż wydanie więcej niż jednej decyzji o warunkach zabudowy na rzecz tego samego inwestora w stosunku do tej samej nieruchomości jest możliwe i dopuszczalne pod względem prawnym, o ile sposób zagospodarowania terenu i inwestycja, które mają zostać wykonane na gruncie wskazują odmienności w stosunku do wydanej ostatecznie decyzji.
Z kolei opinia biegłego wydana w sprawie określenie czy nastąpiła zmiana stosunków wodnych na ulicy Reja w Sękocinie Nowym stanowi, iż z zebranego materiału dowodowego jednoznacznie wynikało, iż na działkach nr ew. 53/6, 53/7,54/8, 54/9, 54/11, 54/28,54/29,54/37 w m. Sękocin Nowy, gm. Raszyn nie nastąpiła zmiana stanu wody w gruncie ze szkodą dla działki nr ew. 54/2 w . Sękocin Nowy, gm. Raszyn oraz na działce nr ew. 54/2 w m. Sękocin Nowy, gm. Raszyn nie nastąpiła zmiana stanu wody na grancie ze szkodą dla działek nr. 54/28, i 54/29 w m. Sękocin Nowy, gm. Raszyn, a tym samym nie zachodzą przesłanki o których mowa w art.234 ustawy Prawo wodne. Dodatkowo w opinii padło stwierdzenie organ Wody Polskie jest właściwy w zakresie dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego prawidłowości zagospodarowania wód opadowych na działkach nr ew. 54/28 i 54/29, obręb Sękocin Nowy, gmina Raszyn.
Wobec powyższego po wnikliwej analizie zarzutów skargi i po zapoznaniu się z opinią prawną o poprawności wydanych decyzji o warunkach zabudowy oraz z opinią biegłego, iż stosunki wodne we skazanym rejonie nie zostały naruszone, Komisja uznała skargę za bezzasadną.
Odnoście kwestii uzasadnienia stanu prawnego podkreślić trzeba, iż Rada Gminy Raszyn, jako organ właściwy do rozpoznania skargi, działając poprzez Komisję Skarg i Wniosków w sposób dokładny, rzetelny i obiektywny rozpoznała przedmiot skargi, w wyniku czego postanowiła rekomendować Radzie Gminy Raszyn uznanie skargi ewentualnych nieprawidłowości w zakresie wydania warunków zabudowy, jak i stosunków wodno-prawnych za bezzasadną.
W świetle powyższego uzasadnienia podjęcie uchwały o wskazanej treści jest zasadne.