Raszyn, dnia 11.01.2021 r.

Andrzej Zawistowski
Radny Gminy Raszyn

Wójt Gminy Raszyn
Andrzej Wiesław Zaręba

za pośrednictwem:
Dariusz Marcinkowski
Przewodniczący
Rady Gminy Raszyn

INTERPELACJA RADNEGO GMINY RASZYN

Do dokumentacji przetargowej na Przebudowę ul. Waryńskiego i ul. Olszowej na terenie Gminy Raszyn załączone są m.in. następujące dokumenty:

  • plan stałej organizacji ruchu na ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach
  • opis stałej organizacji ruchu na ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach.

Po dokonaniu analizy ww. dokumentów zmuszony jestem stwierdzić co następuje:

  1. Plan został sporządzony w październiku 2017 roku, jest zatem całkowicie nieaktualny i nie oddaje stanu faktycznego;
  2. Użyte w opisie zdanie: „Jest to ulica ślepa. Ulica Waryńskiego krzyżuje się z ulicą Trakt Grocholicki” jest błędne. Ulica Waryńskiego nie jest obecnie ulicą ślepą.
  3. Zawarte w opisie twierdzenie: „Natężenie ruchu na ulicy Waryńskiego jest niewielkie. Jest to ruch lokalny i prawie w całości stanowi dojazd mieszkańców do własnych posesji” jest niezgodne ze stanem faktycznym. Od czasu połączenia ulicy Waryńskiego z ulicą Zacisze w znaczący sposób wzrosło natężenie ruchu, a ulica Waryńskiego stała się ulicą „tranzytową”, a nie wyłącznie stanowiącą dojazd mieszkańców do własnych posesji. 
  4. W opisie SOR znajduje się także zdanie: „Projektowane oznakowanie ulicy Waryńskiego sprowadza się do wymiany istniejącego oznakowania.” W dniu 22 lipca 2020 roku - w związku ze zwiększeniem natężenia ruchu na ulicy Waryńskiego - złożyłem wniosek o ustanowienie znaków drogowych A-30 i T-3 na skrzyżowaniu z ulicą Trakt Grocholicki oraz na wysokości posesji nr 2. Zgodnie z otrzymaną w dniu 20.08.2020 r. odpowiedzią, Gmina Raszyn przychyliła się do wniosku o zmianę organizacji ruchu na odcinku ulicy Zacisze w Raszynie oraz ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach. Z odpowiedzi wynika, iż Gmina Raszyn zleci wykonanie projektu stałej organizacji ruchu. Po zatwierdzeniu następnym etapem będzie wprowadzenie zmian stałej organizacji ruchu w IV kwartale 2020 roku. Jak jednak wynika z planu stałej organizacji ruchu, zmiana nie została dokonana.
  5. Pismem z dnia 12 września złożyłem wnioski do budżetu gminy na 2021 rok, w tym:
    „Realizacja zadań inwestycyjnych - remonty ulic: - Waryńskiego na odcinku od łącznika z ul. Zacisze do Traktu Grocholickiego (zgodnie ze złożoną obietnicą realizacji tego zadania w 2021 roku); Proszę o uwzględnienie w projekcie budowy wyspowych progów spowalniających”. Jak wynika z planu stałej organizacji ruchu, mój wniosek nie został uwzględniony i nie przewidziano wykonania wyspowych progów spowalniających. Ich brak skutkować będzie w przyszłości zwiększeniem zagrożenia dla mieszkańców ulicy Waryńskiego, a współwinnym ewentualnych wypadków drogowych będzie Wójt Gminy Raszyn.
  6. W 2020 roku zwracałem się także z wnioskiem o zmianę na skrzyżowaniu ulic: Waryńskiego i Trakt Grocholicki znaku T-6c na znak D-1 dla ulicy Waryńskiego oraz na znak A-7 dla ulicy Trakt Grocholicki. Jak wynika z planu SOR, wniosek nie został uwzględniony, co jest całkowicie niezrozumiałe biorąc pod uwagę aktualną sytuację.
  7. Konieczne jest także wskazanie całkowitej niespójności w organizacji ruchu na całej ulicy Waryńskiego. Na odcinku od ul. Popularnej do ulicy Trakt Grocholicki obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, natomiast na odcinku od Traktu Grocholickiego do Zacisze do 50 km/h. Tym samym na znacznie szerszej, a tym samym bezpieczniejszej drodze ogranicza się prędkość do 30 km/h, podczas gdy na węższej drodze nie ma takiego ograniczenia.

W związku z powyższym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy w 2020 roku został wykonany projekt zmiany organizacji ruchu ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach, o czym byłem informowany pismem z dnia 20.08.2020 r.? Jeżeli nie, to proszę o podanie przyczyny jego niewykonania.
  2. Jeżeli projekt został wykonany, to czy został zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego?
  3. Dlaczego do dokumentacji przetargowej został dołączony niezgodny ze stanem faktycznym plan stałej organizacji ruchu na ulicy Waryńskiego?
  4. Dlaczego nie uwzględniono w dokumentacji przetargowej wniosku o wykonanie wyspowych progów spowalniających, a tym samym ograniczenia prędkości do 30 km/h?
  5. Dlaczego nie uwzględniono także innych wniosków, co do których Gmina Raszyn przychyliła się, o czym świadczy pismo z dnia 20.08.2020 r?

Zgodnie z terminem określonym w Ustawie o samorządzie gminnym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji oraz o podawanie odpowiedzi do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

Andrzej Zawistowski


Raszyn, dnia 21.01.2021r.

IRD.0003.2.2021.DR

Pan Andrzej Zawistowski
Radny Gminy Raszyn

Dotyczy: interpelacji Radnego Gminy Raszyn dotyczącej dokumentacji przetargowej na Przebudowę ul. Waryńskiego i ul. Olszową na terenie Gminy Raszyn

W odpowiedzi na Pana zadane pytania w interpelacji z dnia 11.01.2021r. (otrzymanej dnia 13.01.2021r.), Gmina Raszyn informuje:

Ad. 1,2
Projekt stałej organizacji ruchu w zakresie wprowadzenia oznakowania A-30 wraz z T-0 (PIESI), w sprawie, której Pan wnioskował, a Gmina Raszyn pozytywnie go rozpatrzyła pismem z 20.08.2020r., został wykonany i zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego pod numerem WID/S/317/2020

Ad.3
Projekt stałej organizacji ruchu dotyczący przebudowywanego odcinka ulicy Waryńskiego, który został dołączony do dokumentacji przetargowej był wykonany w ramach zadania: „Przebudowa ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach” w 2017r. i został zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego pod numerem WID/S/39/2020 z ważnością do 31.12.2021r. Informujemy, że od strony ulicy Zacisze, obowiązuje wprowadzona w 2019r. organizacja ruchu WID/S/148/2019, ograniczająca prędkość na tym odcinku do 30km/h i informująca znakiem A-2 o „niebezpiecznym zakręcie” oraz B-34 „koniec ograniczenia prędkości”. Przedstawiony w Projekcie stałej organizacji ruchu znak D-4a – droga bez przejazdu, od strony ulicy Trakt Grocholicki, jest fakultatywny, a informacja dotycząca warunków jego usunięcia, opisana jest w Projekcie. W sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Waryńskiego i Traktu Grocholickiego w Nowych Grocholicach, do Referatu Budowy i Remontów Infrastruktury Drogowej Urzędu Gminy Raszyn nie wpłynął żaden wniosek, w związku z tym nie mógł zostać rozpatrzony. W przypadku dysponowania jego kopią, prosimy o jej dostarczenie, celem zajęcia stanowiska w sprawie.

Ad. 4
Informujemy, że wniosek, który wpłynął dniu 12 września 2020r., dotyczący uwzględnienia w budżecie na 2021r. budowy progów zwalniających na przebudowywanym odcinku ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach, nie mógł być uwzględniony w postępowaniu przetargowym na wyłonienie Wykonawcy zadania. Jednocześnie należy zauważyć, że decyzję o zasadności wniosku poprzedzić musi analiza dotycząca możliwości budowy progów zwalniających, w odniesieniu do wykonywanego w ramach przebudowy ulicy Waryńskiego kanału deszczowego z wpustami oraz wjazdów. Dopiero następnym etapem, byłoby wykonanie Projektu stałej organizacji ruchu, który podlegałby zatwierdzeniu przez Starostę Pruszkowskiego. Cała procedura, spowodowałaby przesunięcie w czasie, wszczęcie postępowania dotyczącego przebudowy ulicy Waryńskiego.

Ad.5
Wniosek, do którego Gmina Raszyn przychyliła się pismem z dnia 20.08.2020r. obejmował wprowadzenie organizacji ruchu w zakresie oznakowania A-30+T-0 (PIESI). Planowany termin jej wprowadzenia przypadał na IV kwartał 2020r. Uchwałą Rady Gminy nr XXXII/252/2020 z dnia 30 września 2020r w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej na lata 2020-2030, wprowadzono między innymi zadanie dotyczące „Przebudowa ulicy Waryńskiego od ul. Zacisze do ul. Trakt Grocholicki” w Nowych Grocholicach. Zadanie to realizowane ma być w latach 2020-2021, a obecnie trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia jego Wykonawcy. Przebudowa ulicy Waryńskiego zakończyć się ma do dnia 15.09.2021. W ramach przebudowy ulicy Waryńskiego, wprowadzona będzie segregacja ruchu, która uwzględnia budowę chodnika. W związku z powyższym, bezprzedmiotowe stało się wprowadzanie projektu organizacji ruchu w zakresie montażu oznakowania A-30-wraz z T-0 (PIESI).