Interpelacja Radnego Gminy Raszyn Andrzeja Zawistowskiego z dnia 11 stycznia 2021 roku
Raszyn, dnia 11.01.2021 r.
Andrzej Zawistowski
Radny Gminy Raszyn
Wójt Gminy Raszyn
Andrzej Wiesław Zaręba
za pośrednictwem:
Dariusz Marcinkowski
Przewodniczący
Rady Gminy Raszyn
INTERPELACJA RADNEGO GMINY RASZYN
Do dokumentacji przetargowej na Przebudowę ul. Waryńskiego i ul. Olszowej na terenie Gminy Raszyn załączone są m.in. następujące dokumenty:
- plan stałej organizacji ruchu na ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach
- opis stałej organizacji ruchu na ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach.
Po dokonaniu analizy ww. dokumentów zmuszony jestem stwierdzić co następuje:
- Plan został sporządzony w październiku 2017 roku, jest zatem całkowicie nieaktualny i nie oddaje stanu faktycznego;
- Użyte w opisie zdanie: „Jest to ulica ślepa. Ulica Waryńskiego krzyżuje się z ulicą Trakt Grocholicki” jest błędne. Ulica Waryńskiego nie jest obecnie ulicą ślepą.
- Zawarte w opisie twierdzenie: „Natężenie ruchu na ulicy Waryńskiego jest niewielkie. Jest to ruch lokalny i prawie w całości stanowi dojazd mieszkańców do własnych posesji” jest niezgodne ze stanem faktycznym. Od czasu połączenia ulicy Waryńskiego z ulicą Zacisze w znaczący sposób wzrosło natężenie ruchu, a ulica Waryńskiego stała się ulicą „tranzytową”, a nie wyłącznie stanowiącą dojazd mieszkańców do własnych posesji.
- W opisie SOR znajduje się także zdanie: „Projektowane oznakowanie ulicy Waryńskiego sprowadza się do wymiany istniejącego oznakowania.” W dniu 22 lipca 2020 roku - w związku ze zwiększeniem natężenia ruchu na ulicy Waryńskiego - złożyłem wniosek o ustanowienie znaków drogowych A-30 i T-3 na skrzyżowaniu z ulicą Trakt Grocholicki oraz na wysokości posesji nr 2. Zgodnie z otrzymaną w dniu 20.08.2020 r. odpowiedzią, Gmina Raszyn przychyliła się do wniosku o zmianę organizacji ruchu na odcinku ulicy Zacisze w Raszynie oraz ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach. Z odpowiedzi wynika, iż Gmina Raszyn zleci wykonanie projektu stałej organizacji ruchu. Po zatwierdzeniu następnym etapem będzie wprowadzenie zmian stałej organizacji ruchu w IV kwartale 2020 roku. Jak jednak wynika z planu stałej organizacji ruchu, zmiana nie została dokonana.
- Pismem z dnia 12 września złożyłem wnioski do budżetu gminy na 2021 rok, w tym:
„Realizacja zadań inwestycyjnych - remonty ulic: - Waryńskiego na odcinku od łącznika z ul. Zacisze do Traktu Grocholickiego (zgodnie ze złożoną obietnicą realizacji tego zadania w 2021 roku); Proszę o uwzględnienie w projekcie budowy wyspowych progów spowalniających”. Jak wynika z planu stałej organizacji ruchu, mój wniosek nie został uwzględniony i nie przewidziano wykonania wyspowych progów spowalniających. Ich brak skutkować będzie w przyszłości zwiększeniem zagrożenia dla mieszkańców ulicy Waryńskiego, a współwinnym ewentualnych wypadków drogowych będzie Wójt Gminy Raszyn. - W 2020 roku zwracałem się także z wnioskiem o zmianę na skrzyżowaniu ulic: Waryńskiego i Trakt Grocholicki znaku T-6c na znak D-1 dla ulicy Waryńskiego oraz na znak A-7 dla ulicy Trakt Grocholicki. Jak wynika z planu SOR, wniosek nie został uwzględniony, co jest całkowicie niezrozumiałe biorąc pod uwagę aktualną sytuację.
- Konieczne jest także wskazanie całkowitej niespójności w organizacji ruchu na całej ulicy Waryńskiego. Na odcinku od ul. Popularnej do ulicy Trakt Grocholicki obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, natomiast na odcinku od Traktu Grocholickiego do Zacisze do 50 km/h. Tym samym na znacznie szerszej, a tym samym bezpieczniejszej drodze ogranicza się prędkość do 30 km/h, podczas gdy na węższej drodze nie ma takiego ograniczenia.
W związku z powyższym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy w 2020 roku został wykonany projekt zmiany organizacji ruchu ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach, o czym byłem informowany pismem z dnia 20.08.2020 r.? Jeżeli nie, to proszę o podanie przyczyny jego niewykonania.
- Jeżeli projekt został wykonany, to czy został zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego?
- Dlaczego do dokumentacji przetargowej został dołączony niezgodny ze stanem faktycznym plan stałej organizacji ruchu na ulicy Waryńskiego?
- Dlaczego nie uwzględniono w dokumentacji przetargowej wniosku o wykonanie wyspowych progów spowalniających, a tym samym ograniczenia prędkości do 30 km/h?
- Dlaczego nie uwzględniono także innych wniosków, co do których Gmina Raszyn przychyliła się, o czym świadczy pismo z dnia 20.08.2020 r?
Zgodnie z terminem określonym w Ustawie o samorządzie gminnym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji oraz o podawanie odpowiedzi do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
Andrzej Zawistowski
Raszyn, dnia 21.01.2021r.
IRD.0003.2.2021.DR
Pan Andrzej Zawistowski
Radny Gminy Raszyn
Dotyczy: interpelacji Radnego Gminy Raszyn dotyczącej dokumentacji przetargowej na Przebudowę ul. Waryńskiego i ul. Olszową na terenie Gminy Raszyn
W odpowiedzi na Pana zadane pytania w interpelacji z dnia 11.01.2021r. (otrzymanej dnia 13.01.2021r.), Gmina Raszyn informuje:
Ad. 1,2
Projekt stałej organizacji ruchu w zakresie wprowadzenia oznakowania A-30 wraz z T-0 (PIESI), w sprawie, której Pan wnioskował, a Gmina Raszyn pozytywnie go rozpatrzyła pismem z 20.08.2020r., został wykonany i zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego pod numerem WID/S/317/2020
Ad.3
Projekt stałej organizacji ruchu dotyczący przebudowywanego odcinka ulicy Waryńskiego, który został dołączony do dokumentacji przetargowej był wykonany w ramach zadania: „Przebudowa ul. Waryńskiego w Nowych Grocholicach” w 2017r. i został zatwierdzony przez Starostę Pruszkowskiego pod numerem WID/S/39/2020 z ważnością do 31.12.2021r. Informujemy, że od strony ulicy Zacisze, obowiązuje wprowadzona w 2019r. organizacja ruchu WID/S/148/2019, ograniczająca prędkość na tym odcinku do 30km/h i informująca znakiem A-2 o „niebezpiecznym zakręcie” oraz B-34 „koniec ograniczenia prędkości”. Przedstawiony w Projekcie stałej organizacji ruchu znak D-4a – droga bez przejazdu, od strony ulicy Trakt Grocholicki, jest fakultatywny, a informacja dotycząca warunków jego usunięcia, opisana jest w Projekcie. W sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Waryńskiego i Traktu Grocholickiego w Nowych Grocholicach, do Referatu Budowy i Remontów Infrastruktury Drogowej Urzędu Gminy Raszyn nie wpłynął żaden wniosek, w związku z tym nie mógł zostać rozpatrzony. W przypadku dysponowania jego kopią, prosimy o jej dostarczenie, celem zajęcia stanowiska w sprawie.
Ad. 4
Informujemy, że wniosek, który wpłynął dniu 12 września 2020r., dotyczący uwzględnienia w budżecie na 2021r. budowy progów zwalniających na przebudowywanym odcinku ulicy Waryńskiego w Nowych Grocholicach, nie mógł być uwzględniony w postępowaniu przetargowym na wyłonienie Wykonawcy zadania. Jednocześnie należy zauważyć, że decyzję o zasadności wniosku poprzedzić musi analiza dotycząca możliwości budowy progów zwalniających, w odniesieniu do wykonywanego w ramach przebudowy ulicy Waryńskiego kanału deszczowego z wpustami oraz wjazdów. Dopiero następnym etapem, byłoby wykonanie Projektu stałej organizacji ruchu, który podlegałby zatwierdzeniu przez Starostę Pruszkowskiego. Cała procedura, spowodowałaby przesunięcie w czasie, wszczęcie postępowania dotyczącego przebudowy ulicy Waryńskiego.
Ad.5
Wniosek, do którego Gmina Raszyn przychyliła się pismem z dnia 20.08.2020r. obejmował wprowadzenie organizacji ruchu w zakresie oznakowania A-30+T-0 (PIESI). Planowany termin jej wprowadzenia przypadał na IV kwartał 2020r. Uchwałą Rady Gminy nr XXXII/252/2020 z dnia 30 września 2020r w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej na lata 2020-2030, wprowadzono między innymi zadanie dotyczące „Przebudowa ulicy Waryńskiego od ul. Zacisze do ul. Trakt Grocholicki” w Nowych Grocholicach. Zadanie to realizowane ma być w latach 2020-2021, a obecnie trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia jego Wykonawcy. Przebudowa ulicy Waryńskiego zakończyć się ma do dnia 15.09.2021. W ramach przebudowy ulicy Waryńskiego, wprowadzona będzie segregacja ruchu, która uwzględnia budowę chodnika. W związku z powyższym, bezprzedmiotowe stało się wprowadzanie projektu organizacji ruchu w zakresie montażu oznakowania A-30-wraz z T-0 (PIESI).
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Marcin Ciastoń |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marcin Ciastoń |
Data wprowadzenia: | 2021-01-22 12:11:47 |
Opublikował: | Marcin Ciastoń |
Data publikacji: | 2021-01-22 12:24:37 |
Ostatnia zmiana: | 2021-01-22 12:24:43 |
Ilość wyświetleń: | 813 |