Uchwała Nr LIV/482/2022
Rady Gminy Raszyn 
z dnia 31 marca 2022 roku

w sprawie zasad udzielania dotacji celowej do zadań realizowanych przez mieszkańców gminy Raszyn w ramach rządowego programu STOP SMOG

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.) i art. 11d ust. 8 oraz 10 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków  (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 438)

Rada Gminy Raszyn  uchwala, co następuje:

§ 1.

Określa się zasady udzielania z budżetu Gminy Raszyn dotacji celowych do inwestycji z zakresu ochrony powietrza, realizowanych na terenie gminy Raszyn w ramach rządowego programu Stop Smog. 

§ 2.

Szczegółowe warunki realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych określa załącznik do niniejszej uchwały pn.: „Regulamin realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w Gminie Raszyn w ramach Projektu Stop Smog".

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego


Uzasadnienie

W dniu 17.12.2021 r. Gmina Raszyn zawarła porozumienie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na wspófinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszy Termomodernizacji i Remontów. W ramach przedmiotowego porozumienia  gmina zobowiązała się do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w 20 budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na rzecz najmniej zamożnych gospodarstw domowych, co odpowiada 0,81 % łącznej liczny budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze Gminy na podstawie aktualnych danych opublikowanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Celem projektu STOP SMOG jest realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych na rzecz najmniej zamożnych gospodarstw domowych,  finansowanych na zasadach określonych w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków; polegających na wymianie urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, na spełniające standardy niskoemisyjne, a także zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na ciepło grzewcze.
 Niniejsza Uchwała wprowadza Regulamin realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w Gminie Raszyn w ramach projektu STOP SMOG, który określa cel projektu, zasady ubiegania się o dofinansowanie w ramach projektu oraz wymagania dla potencjalnych wnioskodawców starających się o dotację.
Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021r., poz. 71372) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z zapisami art. 7 ust. 1 pkt 1 zadania te obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Ponadto mając na uwadze zapisy art. 11d ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r., o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków  (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 554, ze zm.) Rada gminy określi, w drodze uchwały, regulamin realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych, obejmujący szczegółowe warunki realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w tej gminie.  w szczególności:

  1. dodatkowe warunki, jakie będą musiały zostać spełnione przez beneficjenta, u którego będzie realizowane takie przedsięwzięcie;
  2. tryb zawierania umów i sposób ich rozliczenia;
  3. sposób weryfikacji przestrzegania warunków umowy, o której mowa w ust. 2, oraz warunków, o których mowa w art. 11f ust. 3.

Przedmiotowa uchwała, stanowi akt prawa miejscowego zgodnie art. 11d ust. 10 przywołanej powyżej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.