Uchwała Nr LX/516/2022
Rady Gminy Raszyn
z dnia 14 lipca 2022 r.

w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania niektórych należności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz 559 z późn. zm.) oraz art. 59a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz 305 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1649)

Rada Gminy Raszyn uchwala, co następuje:

§ 1.

Postanawia się nie dochodzić należności przypadających Gminie Raszyn i jej jednostkom organizacyjnym wymienionym w art. 9 pkt 3,4 i 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz.U. 2022 r. poz. 893 z późn.zm.), jeżeli kwota tej rekompensaty jest równa świadczeniu pieniężnemu albo większa od tego świadczenia.

§ 2.

Przepis § 1 stosuje się w przypadku rekompensaty:

  1. z transakcji handlowych, które zostały zawarte po 1 stycznia 2020 r.,
  2. z transakcji handlowych zawartych do 31 grudnia 2019 r., jeśli kwota rekompensaty stała się wymagalna po 1 stycznia 2020 r.

§ 3.

Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.


UZASADNIENIE DO UCHWAŁY RADY GMINY RASZYN

W sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania niektórych należności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych

Uzasadnienie

Wójt Gminy Raszyn przedkłada Radzie Gminy Raszyn projekt uchwały w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych - jeżeli jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu w rozumieniu tej ustawy albo większa od tego świadczenia.
Wysokość rekompensaty wynikająca z art. 10 ust.1 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych wynosi 40 euro, 70 euro lub 100 euro (w zależności od wysokości należności odpowiednio do 5000 zł, powyżej 5000 zł do 50 000 zł oraz powyżej 50 000 zł) a jej równowartość ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne (art. 10 ust. 1a).
Stosownie do treści art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych są obowiązane do ustalania przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania. Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych w art. 10 ust. 1 stanowi, że wierzycielowi, od dnia nabycia uprawnienia do odsetek, o których mowa w art. 7 ust. 1 (odsetki w transakcjach handlowych) lub art. 8 ust. 1 (odsetki w transakcjach, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny), przysługuje od dłużnika, bez wezwania, rekompensata za koszty odzyskiwania należności, stanowiąca równowartość kwoty odpowiednio: 40 euro gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5000 złotych, 70 euro gdy wartość świadczenia pieniężnego wynosi powyżej 5000 zł i nie przekracza 50 000 zł lub 100 euro gdy wartość świadczenia pieniężnego wynosi powyżej 50 000 zł.
Obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego jest ustalenie przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny oraz terminowe podejmowanie w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania, jednakże jednostka samorządu terytorialnego w zakresie dochodzenia należności cywilnoprawnych może posiłkować się odstępstwami od generalnych zasad, które zostały przewidziane w ustawie o finansach publicznych.
Wierzyciel nabywa prawo do rekompensaty, o której mowa wyżej od dłużnika w przypadku niedotrzymania przez niego terminu zapłaty określonego w umowie. Uprawnienie do uzyskania rekompensaty, o której mowa powyżej przysługuje od każdej niezapłaconej w terminie należności lub jej części niezależnie od jej wysokości. Biorąc pod uwagę zasadę współmierności dotyczącą stosunku rekompensaty do zadłużenia, rekompensata ta nie powinna być równa lub wyższa od zadłużenia. W tej sytuacji bowiem naliczenie rekompensaty może spowodować zwiększenie ryzyka nieściągalności należności i pojawienie się w księgach rachunkowych dodatkowych i nierealnych należności. Ponadto dochodzenie takiej rekompensaty może być postrzegane jako działanie zbyt restrykcyjne.
Biorąc pod uwagę fakt, że zmiana ustawy o finansach publicznych weszła w życie od stycznia 2020 r. zasadnym jest, aby zapisy uchwały dotyczyły również transakcji handlowych zawartych począwszy od dnia 1 stycznia 2020 r. oraz zawartych przed dniem 1 stycznia 2020 r., jeżeli należność z tytułu rekompensaty stała się wymagalna po dniu 1 stycznia 2020 r. Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały jest zasadne.