Pan Andrzej Zaręba

Wójt Gminy Raszyn

 

Ustawa o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 261) nakłada na wójta szereg obowiązków określonych m.in. w następujących artykułach:

 

Art. 19. 

Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;

 

2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:

a) realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,

b) opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego;

3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;

 

4) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta;

 

5) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

 

5a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

 

6) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.

Zadania, o których mowa w ust. 2, wójt, burmistrz, prezydent miasta wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu gminy (miasta) właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego.

Organem pomocniczym wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest gminny zespół zarządzania kryzysowego powoływany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, który określa jego skład, organizację, siedzibę oraz tryb pracy, zwany dalej "zespołem gminnym".

Zespół gminny wykonuje na obszarze gminy zadania przewidziane dla zespołu wojewódzkiego.

W skład zespołu gminnego, którego pracami kieruje wójt, burmistrz, prezydent miasta, wchodzą osoby powołane spośród:

1) osób zatrudnionych w urzędzie gminy, gminnych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach pomocniczych;

 

2) pracowników zespolonych służb, inspekcji i straży, skierowanych przez przełożonych do wykonywania zadań w tym zespole na wniosek wójta, burmistrza, prezydenta miasta;

 

3) przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.

W skład zespołu gminnego mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Art. 20. 1. Wójt, burmistrz, prezydent miasta zapewnia na obszarze gminy (miasta) realizację następujących zadań:

 

1) całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności;

 

2) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;

 

3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;

 

4) współpracę z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;

 

5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;

 

6) realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, wójt, burmistrz, prezydent miasta może tworzyć gminne (miejskie) centra zarządzania kryzysowego.

W związku z powyższym wnoszę o:

 

- przesłanie mi aktualnego gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz wskazanie miejsca jego publikacji na stronie internetowej Gminy Raszyn;

 

- przesłanie mi aktualnego składu gminnego zespołu zarządzania kryzysowego oraz wskazanie miejsca jego publikacji na stronie internetowej Gminy Raszyn;

 

- udzielenie informacji kiedy po raz ostatni Wójt Gminy Raszyn zarządził, zorganizował i przeprowadził szkolenia, ćwiczenia i treningi z zakresu zarządzania kryzysowego;

 

- udzielenie informacji kiedy po raz ostatni zostały przeprowadzone ćwiczenia w zakresie alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;

 

- udzielenie odpowiedzi na pytanie kiedy po raz ostatni mieszkańcy Gminy Raszyn zostali poinstruowani (np. za pośrednictwem „Kuriera Raszyńskiego”) o zasadach postępowania w sytuacji ogłoszenia alarmu np. powietrznego i o skażeniach;

 

- udzielenie odpowiedzi na pytanie czy na terenie Gminy Raszyn znajdują się schrony dla ludności cywilnej, a jeżeli tak, to kiedy po raz ostatni dokonano przeglądu i w jakim są stanie;

 

W związku z aktualną sytuacją geopolityczną, zwłaszcza wojną na terenie Ukrainy, proszę o udzielenie odpowiedzi w trybie pilnym.


         Stanowisko ds. Obronnych, Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego

Raszyn, dnia 24 października 2022 r.

OZK.5530.1.2022.AK

Pan Andrzej Zawistowski

Radny Gminy Raszyn

w miejscu

W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 17.10.2022 r., przedstawiam informacje z zakresu poruszonych przez Pana zagadnień:

  1. Plan Zarządzania Kryzysowego w Gminie Raszyn, zatwierdzony przez Starostę Powiatu Pruszków,określa struktury i zasady organizacji instytucji i zespołów odpowiedzialnych za funkcjonowanie organów administracji publicznej w Gminie Raszyn oraz realizację zadań mających na celu złagodzenie prognozowanych skutków zdarzenia oraz przywracanie
    i odtwarzanie warunków bytowania po zdarzeniu. Formułuje zadania i zakresy odpowiedzialności osób funkcyjnych podczas działań związanych z przeciwdziałaniem
    i usuwaniem skutków zdarzeń powodujących sytuacje kryzysowe, z uwzględnieniem klasycznych faz (etapów) zarządzania kryzysowego, tzn. zapobiegania, przygotowania, reagowania i usuwania skutków zagrożeń. Ponadto plan określa udział w sytuacjach kryzysowych wielu podmiotów, które na co dzień realizują swoje zadania na rzecz szeroko rozumianej ochrony ludności.

Plan Zarządzania Kryzysowego w Gminie Raszyn zawiera informacje wrażliwe oraz posiada niejawne załączniki dlatego nie może być publikowany na stronie internetowej.

Jeżeli Pan jest zainteresowany treścią tego planu istnieje możliwość przedstawienia Panu do wglądu części jawnej Planu w pomieszczeniu 205 Urzędu Gminy Raszyn po uprzednim uzgodnieniu terminu z pracownikiem zatrudnionym na Stanowisku ds. Obronnych, OC i ZK.

  1. Zespół Zarządzania Kryzysowego w Gminie Raszyn został powołany zarządzeniem nr 60/2008 Wójta Gminy Raszyn z dnia 19 maja 2008 r., w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz określenia jego składu, wydanym na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r., o zarządzaniu kryzysowym.

Zespół Zarządzania Kryzysowego jest organem pomocniczym Wójta Gminy Raszyn
w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego.

W skład Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, którego pracami kieruje Wójt Gminy Raszyn, wchodzą osoby powołane spośród:

  • osób zatrudnionych w urzędzie gminy,
  • pracowników zespolonych służb, inspekcji i straży, skierowanych przez przełożonych do wykonywania zadań w tym zespole na wniosek Wójta Gminy Raszyn,
  • przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.

Funkcje kierowników poszczególnych grup Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego pełnią kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Gminy Raszyn.

Zespół Zarządzania Kryzysowego jako organ doradczy Wójta w sytuacjach kryzysowych nie funkcjonuje na co dzień, lecz może być w każdej chwili uruchomiony gdy wystąpi sytuacja kryzysowa i Wójt uzna, że uruchomienie Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego jest niezbędne.

Zadania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego często mylone są z zadaniami Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego, które w Gminie Raszyn nie funkcjonuje, gdyż nie istnieją przesłanki do jego utworzenia.

  1. Gmina Raszyn zgodnie z wytycznymi Wojewody Mazowieckiego uczestniczy i jest współorganizatorem ćwiczeń powiatowo – gminnych w zakresie problematyki obronnej
    z elementami zarządzania kryzysowego. Ostatnie tego typu ćwiczenie odbyło się 21÷22.10.2020 r., pod kryptonimem POWIAT 2020. Ćwiczenie wieloszczeblowe
    o tematyce m.in. „Osiąganie wyższych stanów gotowości obronnej oraz realizacja przedsięwzięć wynikających z planów operacyjnych funkcjonowania powiatu i gmin
    w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”.
    Uczestnicy – organy szczebla gminnego wraz z podległymi i nadzorowanymi komórkami oraz jednostkami organizacyjnymi:
    • Prezydent Miasta Pruszkowa,
    • Burmistrz Miasta Piastowa,
    • Burmistrz Gminy Brwinów,
    • Wójt Gminy Michałowice,
    • Wójt Gminy Nadarzyn,
    • Wójt Gminy Raszyn;

Ćwiczenie prowadzone było w oparciu o sytuację umowną, zawierało wybrane elementy działania jednostek samorządowych – funkcjonowanie stałych dyżurów  i stanowisk kierowania, realizację zadań obronnych oraz rozwiązywanie zadań kryzysowych,

Ćwiczenie stanowiło kontynuację ćwiczeń obronnych w zakresie realizacji zadań obronnych, zarządzania kryzysowego oraz ćwiczeń powiatowych służb i inspekcji realizowanych w latach ubiegłych.

Ponadto w Urzędzie Gminy Raszyn rokrocznie prowadzone były szkolenia obronne
z elementami zarządzania kryzysowego dla kierowników komórek organizacyjnych urzędu i dyrektorów Gminnych Jednostek Organizacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 2004 r., w sprawie szkolenia obronnego. W trosce o wysoki poziom przekazywanej wiedzy do prowadzenia wykładów zapraszano profesjonalnych wykładowców, biegłych w dziedzinie spraw obronnych i zarządzania kryzysowego.
W 2021 r., z uwagi na pandemię Covid 19 szkolenie się nie odbyło, a 2022 r., ww. rozporządzenie przestało obowiązywać.

  1. Gmina Raszyn posiada system alarmowania i ostrzegania ludności DSP-50. Stosowny artykuł na temat DSP-50 został opublikowany w Kurierze Raszyńskim.

Bezpieczeństwo obywateli jest jednym z najważniejszych zadań gminy. Szereg aktów prawnych nakłada na administrację publiczną obowiązek alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach. Mając powyższe na uwadze, Wójt Gminy Raszyn podjął decyzję o zainstalowaniu w Raszynie Zintegrowanego Systemu Alarmowania i Ochrony Ludności DSP-50. System ten przeznaczony jest do zdalnego, radiowego uruchamiania syren alarmowych Obrony Cywilnej i Ochotniczych Straży Pożarnych oraz do alarmowania (powiadamiania) osób wyposażonych w pagery i telefony komórkowe. Współpraca systemu DSP-50 z syrenami elektronicznymi umożliwia dodatkowo rozgłaszanie komunikatów głosowych oraz dowolnych dźwięków.

System przystosowany jest do generowania sygnałów alarmowych i ostrzegawczych sieciach alarmowania Obrony Cywilnej w strukturze hierarchicznej:

stacja bazowa wojewódzka › stacja bazowa powiatowa › stacja bazowa gminna › stacja obiektowa.

Terminy treningów systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej
o zagrożeniach uderzeniami z powietrza w 2022 roku: 20 stycznia, 17 lutego, 17 marca (nie odbył się), 21 kwietnia, 19 maja, 23 czerwca, 21 lipca, 18 sierpnia, 15 września.

W budynku Urzędu Gminy Raszyn, w szkołach, na basenie i w innych miejscach publicznych rozmieszczone są tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i komunikatów ostrzegawczych.
Podczas ćwiczeń, testów oraz uroczystości używa się ciągłego dźwięku, który oznacza odwołanie alarmu. Nigdy w testach nie używa się dźwięków modulowanych, które mają ostrzegać.
System ten nie służy do przekazywania informacji o miejscach zbiórek ale ma ostrzegać
o zbliżającym się niebezpieczeństwie np. tornado itp. a w czasie wojny np. o nalotach. Wtedy należy się ukryć w najbliższym budynku.
 

  1. Gmina Raszyn jest gminą rolniczą o przeważającej zabudowie wolnostojącej, jednorodzinnej. Z uwagi na charakterystykę zabudowy na terenie gminy nie występują budowle ochronne.

Przez budowlę ochronną należy rozumieć pomieszczenie lub zespół pomieszczeń obrazekprzeznaczonych do ochrony osób, urządzeń, zapasów materiałowych lub innych dóbr materialnych przed skutkami działań zbrojnych, ekstremalnych zjawisk pogodowych, obrazekkatastrof ekologicznych, przemysłowych lub innych zagrożeń.

Budowle ochronne dzielą się na schrony i ukrycia:

  • schron jest budowlą ochronną o obudowie konstrukcyjnie zamkniętej, hermetycznej, obrazekzapewniającej ochronę osób, urządzeń, zapasów materiałowych lub innych dóbr materialnych obrazekprzed założonymi czynnikami rażenia oddziałującymi ze wszystkich stron,
  • obrazekobrazekobrazekobrazekukrycie jest budowlą ochronną niehermetyczną, wyposażoną w najprostsze instalacje, zapewniającą ochronę osób, urządzeń, zapasów materiałowych lub innych dóbr materialnych przed założonymi czynnikami rażenia oddziałującymi
    z określonych stron,
  • jeżeli na danym terenie zaplanowano budowlę ochronną należy uwzględnić możliwie najmniejszą odległość od miejsca stałego przebywania ludzi, którzy mają z niej korzystać, tak by dojście do budowli ochronnej mogło nastąpić jak najszybciej (zalecana odległość: do 150  metrów).

W pomieszczeniach budowli ochronnych nie mogą znajdować się:

  • instalacje gazowe;
  • instalacje paliwowe, pary technologicznej lub sprężonego powietrza, z wyjątkiem instalacji wewnętrznych budowli ochronnej;
  • instalacje przelotowe (zaopatrujące inne lokale) sieci wodno-kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania lub ciepłej wody, przy czym w budowlach ochronnych typu "ukrycie” dopuszcza się wyjątkowo usytuowanie instalacji wewnętrznych budynku, których poprowadzenie poza obrysem ukrycia jest technicznie utrudnione.

W czasie podwyższenia stanu gotowości obronnej państwa lub innego zagrożenia, szef  obrony cywilnej gminy powołuje komisję do spraw  budowli ochronnych z udziałem pracownika urzędu gminy (miasta) właściwego w sprawach oceny stanu technicznego budynków, która koordynuje przygotowanie doraźnych ukryć wolnostojących na terenach publicznych oraz we współpracy z zainteresowanymi podmiotami pomaga wybrać odpowiedni sposób realizacji tych przedsięwzięć na terenie zakładów pracy, wspólnot mieszkaniowych lub w budynkach prywatnych, w szczególności poprzez ocenę przydatności pomieszczeń na doraźne ukrycia lub wskazanie lokalizacji ukrycia wolnostojącego.