1. W jaki sposób wójt realizuje uchwałę w sprawie przyjęcia programu Karta Mieszkańca Gminy Raszyn?
  2. W jaki sposób wójt realizuje uchwałę dotyczącą przygotowania projektu uchwały określającej zasady i warunki usytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, na terenie Gminy Raszyn?
  3. Jakiedziałania zamierza podjąć Wójt Gminy Raszyn w sprawie poprawy sytuacji na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i al. Legionów Piłsudskiego?
  4. Jakie działania zamierza podjąć Wójt Gminy Raszyn w sprawie poprawy sytuacji na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i ul. Gałczyńskiego?
  5. Dlaczego wójt nie chce rozmawiać z mieszkańcami na temat zabudowy parku imienia Magdaleny Abakanowicz i nie bierze pod uwagę zdania kilkuset osób?
  6. Czy projekt boiska w Falentach zakładał wykonanie betonowych krawężników i kto przyjął taki projekt?
  7. Jeżeli projekt boiska w Falentach nie zakładał wykonania betonowych krawężników, to dlaczego wykonawca dokonał takich prac i kto dokonał ich odbioru?
  8. Czy lokalizacja oraz występ ponad powierzchnię murawy zraszaczy jest zgodna z projektem boiska w Falentach, a jeżeli nie, to kto dokonał odbioru takich prac?
  9. Kto dokonał odbioru inwestycji – boiska w Falentach?
  10. Jakie konsekwencje zostały lub zostaną wyciągnięte w stosunku do osób, które dopuściły do użytkowania boisko w Falentach zagrażające bezpieczeństwu?
  11. Jakie działania zamierza podjąć Wójt Gminy Raszyn w celu zapewnienia mieszkańcom gminy Raszyn oraz innych osobom grających na boisku w Falentach bezpieczeństwa na terenie tego obiektu?
  12. Czy Wójt Gminy Raszyn był informowany przez Dyrektorkę Centrum Sportu Raszyn o wypadkach oraz innych niebezpiecznych zdarzeniach, do których dochodziło na terenie Centrum Sportu Raszyn?
  13. Czy Dyrektorka Centrum Sportu Raszyn przedstawiała Wójtowi Gminy Raszyn propozycje likwidacji zagrożenia na terenie CSR?
  14. Czy Dyrektorka Centrum Sportu Raszyn występowała do Wójta Gminy Raszyn o środki finansowe na likwidację zagrożenia na terenie CSR?
  15. Jakie działania zamierza podjąć Wójt Gminy Raszyn w celu zapewnienia mieszkańcom gminy Raszyn oraz innych osobom odwiedzającym Centrum Sportu Raszyn bezpieczeństwa na terenie tego obiektu?

Raszyn, dnia 02.11.2022 r.

Andrzej Zawistowski

W odpowiedzi na Pana pismo złożone drogą elektroniczną w dniu 19.10.2022 r. przesyłam następujące odpowiedzi:

Ad. 1. Obecnie dopracowywany jest wniosek, wzór graficzny karty i regulamin Karty Mieszkańca Gminy Raszyn. O terminie i sposobie wydawania kart mieszkańcy zostaną poinformowani w sposób zwyczajowo przyjęty.

Ad. 2. Zapytania dotyczące opracowania uchwały Nr LVI/495/2022 w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane rozpoczęły się we wrześniu br.

Ponadto należy mieć na uwadze, że poza wykonaniem ww. uchwały Referat Urbanistyki i Planowania Przestrzennego zajmuje się wykonywaniem uchwał dot. czasochłonnych opracowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wieloma innymi zadaniami, których realizacja wymaga zachowania terminów wynikających m.in. z ustaw: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Kodeksu postępowania administracyjnego czy samorządzie gminnym.

Ad. 3. Gmina Raszyn wystąpi do właściwego zarządcy drogi z prośbą o przeanalizowanie możliwości poprawy sytuacji na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i al. Legionów Piłsudskiego.

Ad. 4. W czasie procedowania dokumentacji projektowej na budowę zintegrowanych sieci tras rowerowych na terenie m. st. Warszawa zostało podpisane porozumienie pomiędzy Gminą Raszyn a ZDM. Gmina Raszyn w celu uzyskania pozwolenia na przeprowadzenie ścieżki rowerowej przez ulicę Gałczyńskiego oraz w celu poprawy sytuacji na skrzyżowaniu zleciła wykonanie dokumentacji projektowej na „Przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Al. Krakowska-Na Skraju i Gałczyńskiego". Zgodnie z porozumieniem w dniu 05.08.2022 dokumentacja projektowa została przekazała do Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. ZDM zobowiązał się w prognozowanym terminem do końca 2023 do wykonania prac budowlanych polegających na przebudowie sygnalizacji. Zadanie to pozwoli na poprawę bezpieczeństwa oraz poprawę sytuacji na tym skrzyżowaniu.

Dokumentacja projektowa na przebudowę sygnalizacji świetlnej obejmuje wykonanie poniższych prac:

  1. Demontaż elementów sygnalizacji zgodnie z projektem wykonawczym.
  2. wykonanie wykopów punktowych pod fundamenty masztów typu MSp, MSŁ,MSOś
  3. wykonanie wykopów liniowych płytkich, wąsko przestrzennych pod rury osłonowe dla kabli:

zasilających, sygnalizacyjnych sterowniczych oraz światłowodu.

  1. wykonanie przepustów pod jezdniami, rury ochronne RHDPEp/ 110/6,3 mm, dla linii kablowych sygnalizacyjnych; sterowniczych, koordynacyjnych, wyrównawczych (LYd-lOmm) w gotowych wykopach oraz wciągnięcie odpowiednich kabli w rury ochronne.
  2. wykonanie kanalizacji kablowej, ułożenie rur ochronnych RHDPEp/6,3 oraz RHDPEk-f/llOmm wraz z kształtkami niezbędnych do zachowania w pełni drożnej kanalizacji kablowej w gotowych wykopach, W gotowych rowach kablowych rury osłonowe układać pojedynczo, podwójnie lub w wiązkach uwzględniając wymogi ilościowe zgodnie z opisem technicznym opracowania. Rowy kablowe zasypywać kolejno warstwami wykorzystując ziemię z gruntu rodzimego ubijając ją co 20 cm. Kanalizacje wykonać zgodnie z normami ZN-95/TP.S.A-011/T,ZN-95/TP.S.A-012/T i ZN-95/TP.S.A-023/T, układając ją na głębokości min. 0.7m licząc od górnej części rury ochronnej.
  3. montaż studni kablowych należy wykonywać z zachowaniem odpowiednich wielkości w lokalizacji wynikającej z przewidywanych ilości zapasów kabli. Należy stosować studnie modułowe z poliwęglanu, charakteryzujące się dużą odpornością mechaniczną oraz termiczną przy niskim ciężarze własnym, odporne na działania benzyny, smarów, węglowodorów alkalicznych, nie odkształcające się w trakcie użytkowania i nie podtrzymujące płomienia-samogasnące. Studnie kablowe, z poliwęglanu o spienionej strukturze z ożebrowanym korpusem zapewniające trwałe połączenie z gruntem oraz dno studni z kanałami do odprowadzenia wody. Studnie powinny posiadać miejsca pocieniane na wprowadzenie rurdla uniknięcia zbędnych wierceń. Rama stalowa ocynkowana ogniowo z uszczelką zapobiegającą przemarzaniu i klekotaniu pokrywy. Moduły studni połączone trwale dla zapewnienia stabilności konstrukcji. Pokrywy studni zamykane dodatkowo kluczem imbusowym z elementem do płynnej regulacji poziomu do 50 mm. Pokrywa wybetonowana klasy B125 lub D400 wyposażona w logo ZDM. W studni zastosować dławice czopowe dla uszczelnia rur ochronnych stosowanych przy budowie kanalizacji kablowej.

Układ kanalizacji kablowej dla sygnalizacji świetlnej z wykorzystaniem studni o wymiarach:

SK-1 (315x315x300) mm,

SK-2 (550x550x735) mm,

SK-3 (550x800x735) mm,

SK-4 (700x700x735) mm, SK-5 (800x800x735) mm, SK-6 (960x960x750) mm,

Montaż studni w gruncie na przygotowanym podłożu (ubita warstwa 20cm drobnego żwiru)

poziomowanie studni wg rzędnych podanych przez obsługę geodezyjną.

Projektowaną kanalizację kablową wykonać jako w pełni drożną ,należy ją układać odcinkami

od studni do studni, wykonywania dodatkowych połączeń w trasie jest nie zalecane.

Kanalizację kablową wykonywać w sposób uniemożliwiający jej zamulenie stosując dławice czopowe dla uszczelnia rur ochronnych oraz atestowane złączki gwarantujące ich szczelność

i trwałość.

  1. montaż gniazd montażowych RS-115/600; RS-115/445 oraz .fundamentów betonowych prefabrykowanych FS; F-12/3,
  2. montaż masztów MSp, MSŁ, na fundamentach prefabrykowanych
  3. zamocowanie konstrukcji mocujących na słupach oświetleniowych, masztach,
  4. montaż wysięgów WŁ na masztach MSŁ oraz MSOś
  5. podłączenie kabli sygnalizacyjnych i sterowniczych; połączenie kabli w wszystkich typach masztów sygnalizacyjnych poprzez odpowiednią listwę łączeniową AWE/5 (Nr.51095346) z zastosowaniem złączek z grupy 280-646, 4-przewodowa złączka przelotowa na TS 35 montaż czołowy, układ ukośny zgodnie z deklaracją zgodności CE.
  6. zamocowanie konsol na masztach typu MSp, stupach oświetl, oraz masztach MSŁ.
  7. zamocowanie odpowiednich latarń sygnalizacyjnych zgodnie z projektem wykonawczym.
  8. montaż przycisków oraz urządzeń akustycznych dla osób niepełnosprawnych Kasety przyciskowe wykonane z poliwęglanu odporne na działania zewnętrzne (wandalizm) z możliwością zaprogramowania napięć zasilania w zakresie 21-230V, uruchomiane wielkopowierzchniowym zestykiem sensorowym (reagujące na dotyk) w układzie styków normalnie zwartych z podświetlanym i akustycznym potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia ze sterownika oraz obsługą osób niedowidzących (sygnał naprowadzania (przy świetle czerwonym) oraz informacją akustyczna o świetle zielonym (typu A/B) nadawana z dodatkowego głośnika zainstalowanego nad LSP).Informacja wibracją przy świetle zielonym z wskazaniem kierunku przejścia oraz tabliczkę boczna z opisem Braille'a informującą o topografii przejścia. Przyciski muszą mieć możliwość do zmiany parametrów dźwiękowych
  9. bez ich demontażu oraz dynamicznego dostosowania się poziomu głośności do otoczenia. Kolor obudowy żółty RAL 1023, II klasa ochrony oraz stopień ochrony IP54.
  10. wykonanie detekcji pojazdów- pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni zgodnie z lokalizacją projektową.
  11. montaż kamer termowizyjnych dla automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów:
  • działanie niezależnie od warunków pogodowych i pory dnia detekcja pojazdów i pieszych oparta o zjawisko termowizji
  • niezawodne wykrywanie pojazdów do 40m od miejsca instalacji (w strefie oczekiwanie i dojazdu)
  • niezawodne wykrywanie pieszych i rowerzystów do 20m od miejsca instalacji (w strefie oczekiwanie i dojazdu)
  • możliwość konfiguracji i urządzenia po przez interfejs WiFi
  • możliwość zdefiniowania do 8 stref detekcji
  • obudowa odporna na warunki atmosferyczne o szczelności nie mniejszej niż IP6
  • możliwość podglądu obrazu wideo z detektora lokalnie jak i zdalnie kompresji H.264, MPEG-4, lub MJPEG
  • rozdzielczość obrazu wideo 1080x1920
  • wizualizacji pracy detektora po przez diodę LED na obudowie detektora
  • zakres temperaturowy pracy detektora od -40C do +80C
  • zasilanie detektora 12-42V AC/DC

Wymagania funkcjonale dla interfejsu komunikacyjnego między detektorami a sterownikiem:

możliwość podłączenia minimum 4 detektorów

możliwość skonfigurowania minimum 16 wyjść

możliwość skonfigurowania minimum 4 wyjść błędnej pracy detektora

wizualizacja pracy wyjść po przez diody LED

zasilanie 12-42V AC/DC

  1. montaż kamery obrotowej dla monitoringu z odpowiednim uchwytem o dł.lm do mocowania na słupie oświetleniowym.
  2. Dołączenie do istniejącego systemu monitoringu ZDM pracy sterowników na poszczególnych skrzyżowaniach z uwzględnieniem przesyłu poprzez stałe łącze IP.

Monitoring powinien zapewniać poniższe funkcje w języku polskim :

  • wizualizacja programów sygnalizacji.- wizualizacja stanu skrzyżowania w postaci interaktywnego rysunku skrzyżowania rozmieszczenia grup sygnalizacyjnych i detektorów.
  • wizualizacja stanów detektorów
  • możliwość zmiany programów sygnalizacyjnych
  • możliwość wyłączenia sterownika na żółty migacz
  • możliwość wyłączenia/włączenia akomodacji
  • możliwość odczytu archiwum sterownika
  • możliwość wgrywania parametrów pracy sterownika.
  1. wykonanie stałego łącza do monitoringu wraz z utrzymaniem przesyłu przez 24 m-ce: Parametry łącza: CIR 2048/2048 Kbps - prędkość do /od sterownika

Dostępność usługi na poziomie 99,9% Stały adres IP

Możliwość utworzenia tunelu VPN Gwarancja jakości usługi (SLA) Gwarantowany czas reakcji do 4h, Gwarantowany czas usunięcia awarii do 8h.

  1. zmiany konfiguracji innych urządzeń sieciowych.
  2. doprowadzenie kabli zasilających; teleinformatycznych oraz wizyjnych do poszczególnych kamer.
  3. doprowadzenie kabli światłowodowych do sterowników z uwzględnieniem elementów połączeniowych z sterownikami sygnalizacji.
  4. wykonanie prób montażowych i pomiarów
  5. uruchomienie sygnalizacji świetlnej zgodnie z programami sygnalizacyjnymi

Ad. 5. O wszystkich inwestycjach, które są planowane i realizowane na terenie Gminy Raszyn zamieszczane są informacje na stronie internetowej Urzędu Gminy, Facebooku Urzędu Gminy i Wójta oraz w Kurierze Raszyńskim. Ponadto Wójt omawia wszystkie sprawy inwestycyjne podczas każdej sesji Rady Gminy oraz w trakcie Komisji Rady Gminy. Odpowiada na pytania zadane przez Radnych w tematach inwestycyjnych. Każdy mieszkaniec, który chciałby rozmawiać z Wójtem na interesujące go tematy może umówić się na indywidualne spotkanie w każdy poniedziałek w godzinach 14-18.

Ad. 6. i 7. Krawędzie boiska ograniczone są obrzeżami betonowymi. Obrzeża betonowe nie stanowią linii bocznych boiska. Linie boczne boiska, które obecnie nie są wymalowane, zlokalizowane są w odległości 2 metrów od krawędzi boiska. Obrzeża przewidziane w projekcie od strony wschodniej są wykonane wzdłuż pasa drenażu, żeby zapobiec napływaniu wód opadowych z otaczającego terenu. Projekt został przyjęty przez kierownika Referatu Inwestycji i Remontów Pana Bolesława Saneckiego.

Powyższa odpowiedź wskazuje odpowiedź na zadane pytanie. W pierwszej części odpowiedź precyzuje, iż nie są to krawężniki, a obrzeża a w drugiej części jest wskazane:

„Obrzeża przewidziane w projekcie od strony wschodniej sq wykonane wzdłuż pasa drenażu, żeby zapobiec napływaniu wód opadowych z otaczającego terenu/'

W załączniku wyciąg z projektu dotyczący wykonanego obrzeża (załącznik nr 1)

Ad. 8. Z odpowiedzi nie wynika, iż realizacja systemu nawadniania była wykonana bez planu. Odpowiedź wskazuje, iż system nawadniania nie został przewidziany w dokumentacji projektowej i zostały zlecone wykonawcy jako roboty dodatkowe. System został wykonany zgodnie z projektem przekazanym przez wykonawcę i zaakceptowanym przez zamawiającego (załącznik nr 2)

Ad. 9. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 6 i 7 obrzeża betonowe nie stanowią linii bocznych boiska. Linie boczne boiska zlokalizowane są w odległości 2 metrów od obrzeży w głąb boiska .

Ad. 10. Boisko ostało wykonane zgodnie z dokumentacją projektową.

Ad. 11. Od momentu oddania boiska do użytkowania do Urzędu Gminy nie wpłynęła ani jedna informacja na temat zdarzeń niepożądanych z udziałem użytkowników boiska powstałych przez zraszacze i obrzeża betonowe. Tak jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 8 obecny stan zraszaczy spowodowany jest osiadaniem gruntu nowo zrealizowanej inwestycji i zostanie poprawiony w ramach napraw gwarancyjnych po zakończeniu sezonu piłkarskiego. Przegląd gwarancyjny odbył się 24 października 2022 r. Wykonawca zobowiązał się do usunięcia usterek związanych ze zraszaczami do końca listopada 2022 r. Obrzeża betonowe zlokalizowane są poza murawą boiska i przy prawidłowym użytkowaniu murawy ich lokalizacja nie zagraża bezpieczeństwu osób z niego korzystających.

Ad. 12. Wójt Gminy Raszyn nie był informowany przez Dyrektora Centrum Sportu Raszyn o zaistniałych na terenie Centrum Sportu Raszyn zdarzeniach. Natomiast do Centrum Sportu Raszyn nie został w ostatnim czasie zgłoszony żaden wypadek oraz inne niebezpieczne zdarzenie.

Ad. 13. Dyrektor Centrum Sportu Raszyn nie przedstawiał Wójtowi Gminy Raszyn propozycji likwidacji zagrożeń, ponieważ takowe nie znajdują się na terenie CSR (odpowiedź CSR z dnia 07.10.2022 r.: „Informuję, że wszystkie elementy zagospodarowania terenu przy hali sportowej Centrum Sportu Raszyn zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami przepisów techniczno-budowlanych, w tym ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Powyższe dotyczy zarówno dojść, dojazdów, urządzeń technicznych i rekreacyjnych oraz elementów małej architektury.

Projekt hali sportowej Centrum Sportu Raszyn wraz z niezbędną infrastrukturą tj. niezbędne przyłącza, drogi wewnętrzne, parkingi i ciągi piesze, zjazdy, słupy oświetleniowe, ukształtowanie terenu w postaci skarp i nasypów oraz montaż małej infrastruktury został odpowiednich decyzją zatwierdzony przez Wydział Architektury Starostwa Powiatu Pruszkowskiego, Jednocześnie informuję, że cała infrastruktura hali sportowej Centrum Sportu Raszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą, jako obiektu budowlanego użyteczności publicznej, została poddana przedmiotowej kontroli Powiatowej Inspekcji Nadzoru Budowlanego w wyniku czego otrzymała wszelkie niezbędne zgody na użytkowanie przedmiotowe obiektu wielofunkcyjnej hali sportowej Centrum Sportu Raszyn").

Ad. 14. Dyrektor Centrum Sportu Raszyn nie występował do Wójta Gminy Raszyn o środki finansowe na likwidację zagrożenia na terenie CSR, ponieważ wszystkie elementy zagospodarowania terenu przy hali sportowej Centrum Sportu Raszyn zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami przepisów techniczno-budowlanych. Ukształtowanie terenu przy CSR w postaci skarp i nasypów oraz montaż małej infrastruktury zostały odpowiednią decyzją zatwierdzone przez Wydział Architektury Starostwa Powiatu Pruszkowskiego, a cała infrastruktura hali sportowej Centrum Sportu Raszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą, jako obiektu budowlanego użyteczności publicznej, została poddana przedmiotowej kontroli Powiatowej Inspekcji Nadzoru Budowlanego w wyniku czego otrzymała wszelkie niezbędne zgody na użytkowanie przedmiotowe obiektu.

Ad. 15. Centrum Sportu Raszyn, jako obiekt użyteczności publicznej, podlega wszelkim wytycznym dotyczącym zarządzania nieruchomościami, w tym wykonywaniu przeglądów krótko i długo okresowych oraz wszelkim innym terminowym i cyklicznym przeglądom. Obiekt Centrum Sportu Raszyn jest pod stałym nadzorem specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. CSR posiada wszelkie niezbędne zgody na użytkowanie przedmiotowe obiektu, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom.

Jednocześnie informuję, że Centrum Sportu Raszyn jest zdobywcą 3 miejsca zakładów w kategorii od 50 do 249 zatrudnionych w tegorocznym konkursie Państwowej Inspekcji Pracy i laureatem konkursu „Pracodawca - organizator pracy bezpiecznej. Najlepsi na Mazowszu". Po przeprowadzonym audycie w Centrum Sportu Raszyn, który był elementem oceny instytucji, zgodnie z opinią PIP: „Kierownictwo firmy jest zaangażowane w działania na rzecz bezpieczeństwa oraz zdrowia osób zatrudnionych i klientów Centrum. Przestrzeń, w której poruszają się pracownicy i klienci CSR została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie i ergonomii użytkowania".