UCHWAŁA NR XIII/127/11

Rady Gminy Raszyn

z dnia 29 września 2011r.

 

w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010r. Nr 17, poz. 95)

 

Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

Zwalnia się z podatku od nieruchomości grunty, budynki, budowle oraz ich części:

a)      zajęte na cele związane z prowadzeniem działalności w zakresie  ochrony przeciwpożarowej,

b)      zajęte na potrzeby świetlic i sal wiejskich,

c)      wykorzystywane w zakresie wypożyczania książek i czytelnictwa,

d)      wykorzystywane w zakresie kultury i sztuki oraz sportu,

e)      wykorzystywane w zakresie świadczenia pomocy społecznej,

f)        budowle lub ich części wykorzystywane do zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, budynki lub ich części bezpośrednio związane z procesem poboru i uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków oraz zajęte pod nie grunty.

 

§ 2.

 

Zwolnienia, o których mowa w § 1 pkt. a, b, c, d, e nie obejmują gruntów, budynków, budowli oraz ich części  zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

 

§ 3.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

 

§ 4.

 

Traci moc Uchwała Nr LXI/1008/05 Rady Gminy Raszyn z dnia 19 grudnia 2005r. w sprawie  zwolnień w podatku od nieruchomości  (Dz. Urz.. Woj. Maz. z 2005r., Nr 280, poz. 10585).

                                                                       

§ 5.

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2011 roku.

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 


           Przepis art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) zawiera upoważnienie dla rady gminy do wprowadzenia przedmiotowych zwolnień w podatku od nieruchomości innych, niż zostały określone w ustawie oraz innych aktach rangi ustawowej.

 

Uchwalenie niniejszej uchwały zostało podyktowane koniecznością dostosowania przepisów prawa lokalnego w zakresie zwolnień podatkowych, jakie może wprowadzić Rada Gminy względem brzmienia art. 7 ust. 3 w/w ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ten przepis ustawowy wyraźnie wskazuje, iż zwolnienia podatkowe, których podstawą jest uchwała Rady Gminy mogą mieć charakter przedmiotowy. Ponieważ w dotychczas obowiązującej w/w uchwale Nr LXI/1008/05 zapisy o zwolnieniach podatkowych mogły rodzić wątpliwości interpretacyjne co do tego, czy noszą one wyłącznie znamiona zwolnień przedmiotowych, koniecznym stała się aktualizacja.

 

W opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, która jest organem nadzoru wprowadzenie w uchwale zwolnień z podatku od nieruchomości o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, ze wskazaniem pewnych kategorii podmiotów jest sprzeczne z treścią art. 7 ust. 3 w/w ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zwolnienia o charakterze przedmiotowo-podmiotowym stanowią naruszenie także art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wg którego „określanie (…) kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy”. Oznacza to, że kwestia zwolnień podmiotowych, obejmujących  pewne kategorie podatników, została wyraźnie zastrzeżona dla materii ustawowej i wyłączona z kompetencji organów stanowiących prawo miejscowe.

 

Proponuje się wprowadzenie następującego dodatkowego zwolnienia w podatku od nieruchomości w stosunku do już obowiązujących:

- budowle lub ich części wykorzystywane do zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, budynki lub ich części bezpośrednio związane z procesem poboru i uzdatniania wody, oczyszczalnia ścieków oraz zajęte pod nie grunty.

 

Według art. 2 pkt. 20 i pkt. 21 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zapatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzania ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.) zbiorowe odprowadzanie ścieków polega na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, natomiast zbiorowe odprowadzanie ścieków polega na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

 

Uchwała zwalnia z podatku budowle, budynki i grunty lub ich części służące wyłącznie do zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jest to zwolnienie przedmiotowe, co oznacza, że zwolnione będą budowle bez względu na podmiot nimi zarządzający. Wobec tego, że jest to czynnik cenotwórczy wprowadzone zwolnienie ma na celu obniżenie kosztów związanych z zaopatrzeniem w wodę, a tym samym przyczynić się do uniknięcia wzrostu ceny za doprowadzanie wody i odprowadzanie ścieków.

 

W art. 88 ust. 1 Konstytucji RP znajdujemy postanowienie, zgodnie z którym warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń i aktów prawa miejscowego, jest ich ogłoszenie. Z kolei ten ostatni etap procesu stanowienia prawa jest regulowany ustawą o ogłaszaniu aktów

 

 

 

normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 4 ust. 1 ustawy, akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia.

 

Przepis art. 5 w/w ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych nie wyłącza możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Podjęta przez Radę Gminy uchwała nie pogarsza sytuacji prawnej podatników, bowiem wprowadza zwolnienia, a zatem zasady demokratycznego państwa prawnego zostają w tym przypadku w pełni zachowane. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Mirosława Paczochę w Zeszycie nr 12 „Budżet Samorządu Terytorialnego” wydanym przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Rzeszowie. Przedstawione wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie także w Wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 4 sierpnia 2009r., IV SA/Wr 2/09.

                     

Przepisy aktów prawa miejscowego dotyczące zwolnień z podatków, jako nienakładające obowiązków mogą być wprowadzone w życie z odstępstwem od zasady nieretroakcji (zasady niedziałania prawa wstecz - lex retro non agit).