Uchwała Nr XLV/475/13
Rady Gminy Raszyn
z dnia 10 grudnia 2013 r.

w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Raszyn do współpracy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym i zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Raszyn a m.st. Warszawa i pozostałymi gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego

Na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 12 oraz art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 i 645) uchwala się, co następuje:

§ 1.

  1. Wyraża się zgodę na przystąpienie do współpracy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym i zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Raszyn a m.st.Warszawa i pozostałymi gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
  2. Porozumienie będzie regulowało w szczególności kwestie współpracy gmin przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowaniu, ewaluacji oraz rozliczaniu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

§ 2.

Każda z gmin (sygnatariuszy porozumienia) zapewni własny wkład finansowy, określony w odrębnych uchwałach, na realizację własnych projektów, których propozycje przedłoży do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 4.

  1. Uchwała podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Raszyn.
  2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie Projektu Uchwały Nr XLV/475/13 Rady Gminy Raszyn z dnia 10 grudnia 2013 r.

w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie m.st. Warszawa do współpracy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym i zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Raszyn a m.st. Warszawa i pozostałymi gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego

Zważywszy na ustalenia Wielostronnej deklaracji współpracy gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, podpisanej w dniu 13 sierpnia 2013 roku przez Prezydenta m.st. Warszawy wraz z 37 gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, przedkłada się niniejszy projekt uchwały pod obrady Rady Gminy Raszyn.

Przygotowana uchwała stanowi kolejny krok w kierunku zacieśnienia i sformalizowania współpracy m.st. Warszawy z gminami, które zadeklarowały wolę realizacji instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF).

Formalno-prawnym wymogiem ustanowienia instrumentu ZIT, według wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z lipca 2013 r. pod nazwą Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce, jest zinstytucjonalizowanie współpracy gmin na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego.

ZIT to nowy instrument wspierający rozwój miast i obszarów funkcjonalnych poprzez realizację zintegrowanych projektów, współfinansowanych z funduszy UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Został on skierowany wprost do miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych w celu stymulowania współpracy pomiędzy gminami, a nade wszystko wspólnej realizacji przedsięwzięć projektowych o charakterze zintegrowanym. Zakłada się, że źródłem finansowania projektów w ramach instrumentu ZIT będą specjalnie wyasygnowane na ten cel środki z poziomu krajowego, dystrybuowane w ramach regionalnych programów operacyjnych - w przypadku ZIT WOF – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Warszawski Obszar Funkcjonalny obejmie gminy spełniające kryteria podstawowe Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i dodatkowe specyficzne dla danego obszaru, uwzględniające powiązania z miastem rdzeniowym – m.st. Warszawą. Docelowo zasięg przestrzenny ZIT WOF obejmie gminy spośród tych, które podpisały w dniu 13 sierpnia 2013 roku wielostronną deklarację współpracy gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ZIT, tj.: m.st. Warszawa, Gmina Błonie, Gmina Brwinów, Gmina Czosnów, Gmina Góra Kalwaria, Gmina Grodzisk Mazowiecki, Gmina Halinów, Gmina Izabelin, Gmina Jabłonna, Miasto Józefów, Gmina Karczew, Gmina Kobyłka, Gmina Konstancin-Jeziorna, Gmina Miejska Legionowo, Gmina Lesznowola, Gmina Łomianki, Miasto Marki, Gmina Michałowice, Miasto Milanówek, Gmina Nadarzyn, Gmina Nieporęt, Gmina Nowy Dwór Mazowiecki, Miasto Otwock, Gmina Ożarów Mazowiecki, Gmina Piaseczno, Miasto Piastów, Miasto Podkowa Leśna, Miasto Pruszków, Gmina Radzymin, Gmina Raszyn, Gmina Stare Babice, Miasto Sulejówek, Gmina Wiązowna, Gmina Wieliszew, Gmina Wołomin, Miasto Ząbki, Miasto Zielonka, Miasto Żyrardów.

Przyjęto, iż najbardziej optymalną formą współpracy wszystkich gmin WOF dla potrzeb ZIT będzie porozumienie międzygminne. Porozumienie to będzie regulowało w szczególności kwestie współpracy gmin przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowaniu, ewaluacji oraz rozliczaniu ZIT WOF. Obejmie ono również szczegółowe postanowienia w zakresie organizacji prac ZIT WOF, w tym dotyczące systemu wzajemnej komunikacji między gminami, przepływu dokumentów oraz ścieżki podejmowania decyzji.

Zgodnie z metodyką Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie prac nad ZIT, m.st. Warszawa w imieniu własnym oraz sygnatariuszy porozumienia, jako miasto rdzeniowe Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, będzie stroną w procesie negocjacji i ustanowienia instrumentu ZIT WOF wobec Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Wyrażenie zgody przez rady poszczególnych gmin, a zwłaszcza Radę Gminy Raszyn, na przystąpienie do współpracy w ramach ZIT WOF i zawarcie porozumienia pomiędzy Gmina Raszyn a m.st.Warszawa i pozostałymi gminami WOF jest warunkiem sine qua non wdrożenia ZIT WOF, a w konsekwencji pozyskania po 2014 roku dodatkowych funduszy na rozwój miasta i okolicznych gmin.

Porozumienie zostanie zawarte na czas wdrażania i rozliczania ZIT WOF, zgodny z dokumentami programowymi dla perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

Podstawą realizacji instrumentu ZIT będzie Strategia ZIT WOF, akceptowana przez wszystkie gminy biorące udział w realizacji ZIT WOF.

Projektowana regulacja nie spowoduje bezpośrednio obciążeń finansowych dla budżetu Gminy Raszyn związanych z koordynacją i obsługą administracyjną ZIT WOF. Wydatki kwalifikowalne w tej kategorii związane z realizacją ZIT WOF będą pokrywane w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Chcąc realizować projekty ZIT WOF Gmina Raszyn będzie zobligowana do zapewnienia własnego wkładu finansowego na realizację własnych projektów, których propozycje przedłoży w ramach ZIT WOF.

W świetle powyższych uwarunkowań, przedkłada się projekt uchwały w celu przyjęcia przez Radę Gminy Raszyn.