Uchwała Nr LVII/565/14
Rady Gminy Raszyn
z dnia 31 lipca 2014r.

w sprawie przyjęcia Stanowiska Rady Gminy Raszyn dotyczącego rozważanej rezygnacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej:

Na podstawie art.18 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 ,poz. 594 z późn. zm.) oraz § 23 ust. 2pkt.1 Statutu Gminy Raszyn przyjętego uchwałą Nr LXXIX/l089/06 Rady Gminy Raszyn z dnia 5 października 2006r. (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 216,poz. 8189 z 2006r. z późn. zm.), uchwala się co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się Stanowisko Rady Gminy Raszyn w sprawie rozważanej rezygnacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej na terenie Dzielnicy Ursynów.

Rada Gminy Raszyn zobowiązuje Wójta Gminy do podjęcia działań zmierzających do wyrażenia sprzeciwu wobec rozważanej rezygnacji GDDKiA z budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

Przedstawiona przez GDDKiA w lutym 2014 r. Koncepcja Programowa Budowy Drogi Ekspresowej S7 przewidywała budowę wiaduktu WD-1 w ciągu ulicy Spornej. Teren pomiędzy Południową Obwodnicą Warszawy S2 a ul. Baletową i Warszawską jest położony w Obszarze Ograniczonego Użytkowania Lotniska Chopina, w sąsiedztwie dróg Ekspresowych S2 i S7 oraz linii kolejowej i ma przeznaczenie usługowo - przemysłowe. Budowa wiadukt WD-1 w ciągu ul. Spornej umożliwi bezkolizyjny przejazd nad drogą S7 i linią kolejową, a nie jak w obecnym projekcie przerywany co chwila zamkniętymi rogatkami. Byłoby to rozwiązanie znacznie bezpieczniejsze przy zakładanej prędkościach pociągów 160 km/h. Na stacji zatrzymywać się będą bowiem tylko pociągi podmiejskie, dalekobieżne będą ja mijać z dużą prędkością.

Takie rozwiązanie byłoby szansą rozwoju dla terenów położonych na obszarze Gminy Raszyn bezpośrednio graniczących z dzielnicą Ursynów, w szczególności mieszkańców Dawid, Dawid Bankowych, Ład, Podolszyna Nowego, Falent czy Jaworowej. Dzięki wybudowaniu w przyszłości ulicy Spornej, przystosowanej do ruchu samochodów ciężarowych, układ drogowy zyskałby większą przepustowość i pozwolił na lepszą płynność ruchu. To bardzo istotne dla rejonu w którym ilość mieszkańców i samochodów z roku na rok rośnie. W rejonach usługowo - przemysłowych mogłyby powstawać firmy, co przyniosłoby wymierne korzyści dla samorządu w postaci większych wpływów z podatku. Firmy te nie powstaną jeśli nie będzie dróg przystosowanych do ruchu samochodów ciężarowych. Dziś ul. Baletowa ma ograniczenie do 8 t. Jeśli GDDKiA nie wybuduje wiaduktu WD-1 na etapie budowy drogi S7, jego budowa w terminie późniejszym, ze względu na ruch wybudowaną trasą, będzie praktycznie niemożliwa.

Wnioski składane w GDDKiA przez mieszkańców ul. Baletowej, Dawid i Dawid Bankowych, ale i innych miejscowości Gminy Raszyn, podpisane przez ponad tysiąc osób, jednoznacznie wskazywały na:

  • „Pozostawienie proponowanego przejazdu na wysokości ulicy Spornej z jednej strony trasy S-7 na drugą.”

i jednocześnie:

  • „Wnioskujemy o zaprojektowanie bezkolizyjnego przejazdu z Raszyna do Warszawy ulicą Baletową poprzez podniesienie niwelety drogi S-7 i zachowanie ciągłości ulicy Baletowej.”

Zaproponowane przez GDDKiA rozwiązanie, będące błędem analizy złożonych przez mieszkańców i władze Gminy Raszyn oraz Dzielnicy Ursynów uwag polegające na likwidacji wiaduktu WD-1 wydaje się być nie do przyjęcia. Jeśli już gdzieś szuka się oszczędności, bardziej zasadnym wydaje się rezygnacja z wiaduktu WD-2, zlokalizowanego pomiędzy ul. Baletową a węzłem Zamienie. Przeprawa ta w praktyce miałaby służyć jedynie rolnikom posiadającym pola po obu stronach trasy. Biorąc pod uwagę decyzję o pozostawieniu przeprawy ul. Baletową, która po wybudowaniu ul. Spornej stałaby się drogą czysto lokalną, czas dojazdu rolników na pola praktycznie nie uległby zmianie, a wręcz przeciwnie, byłby wygodniejszy jako że większość z nich mieszka w ciągu ul. Baletowej. Pozostali i tak dojeżdżają od strony ul. Starzyńskiego i to raczej się nie zmieni.