Uchwała Nr VIII/56/15 Rady Gminy Raszyn z dnia 14 maja 2015 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat trzech.
UCHWAŁA NR VIII/56/15
Rady Gminy Raszyn
z dnia 14 maja 2015 r.
w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz
dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat trzech.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.), art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013r. poz. 1457) uchwala się, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się następujący plan nadzoru nad zorganizowanymi na terenie Gminy Raszyn żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3:
1) kontrola warunków i jakości sprawowanej opieki w żłobkach - raz w roku;
2) kontrola warunków i jakości sprawowanej opieki w klubach dziecięcych – dwa razy w roku;
3) kontrola warunków i jakości sprawowanej opieki u dziennych opiekunów - raz w roku.
§2.
W przypadku powzięcia informacji o nieprawidłowościach w organizacji i funkcjonowaniu żłobka, klubu dziecięcego lub sprawowanej opieki przez dziennego opiekuna, Wójt Gminy może prowadzić czynności nadzorcze także poza planem nadzoru, o którym mowa w § 1.
§ 3.
Tryb i zakres nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami określa załącznik do niniejszej uchwały.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Raszyn.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
do projektu uchwały w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat trzech.
Zgodnie z art. 54 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 wójt, burmistrz lub prezydent właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka, klubu dziecięcego albo miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna sprawuje nadzór nad tymi placówkami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki.
Art. 55 ust. 1 stanowi ze nadzór sprawowany jest na podstawie planu nadzoru przyjętego przez Radę Gminy w drodze uchwały.
Od 1 września 2014r na terenie Gminy Raszyn funkcjonuje niepubliczny żłobek, w związku z tym podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.
Załącznik
do Uchwały Nr VIII/56/15
Rady Gminy Raszyn
z dnia 14 maja 2015 r.
Zasady i tryb nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami
§ 1.
1. Wójt Gminy Raszyn sprawuje nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości sprawowanej opieki.
2. Nadzór sprawowany jest na podstawie planu nadzoru przyjętego przez Radę Gminy Raszyn w drodze uchwały.
3. Czynności nadzorcze mają na celu ustalenie stanu faktycznego i sprawdzenie jego zgodności z przepisami prawa.
4. Nadzór może być przeprowadzony w terminie i okresie wyznaczonym przez Wójta Gminy Raszyn.
§ 2.
1. Czynności nadzorcze dokonują osoby upoważnione na podstawie upoważnienia do kontroli, wydanego na piśmie przez organ o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
2. Termin rozpoczęcia kontroli kontrolujący każdorazowo uzgadniają z kierownikiem kontrolowanej jednostki.
3. Organ sprawujący nadzór powiadamia placówkę o przedmiocie planowanych działań co najmniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem nadzoru.
4. Osoby upoważnione są uprawnione do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części w dniach i godzinach, w których działalność jest wykonywana,
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem nadzoru w tym do przedstawienia poświadczonych za zgodność kopii dokumentów,
3) dostępu do dokumentacji pracowniczej osób zatrudnionych w nadzorowanych żłobkach lub klubach dziecięcych.
§ 3.
1. Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia nadzoru jest imienne upoważnienie do nadzoru zawierające:
1) datę upoważnienia,
2) imię i nazwisko osoby upoważnionej,
3) nazwę i adres kontrolowanego,
4) przedmiot kontroli,
5) termin ważności upoważnienia.
2. Upoważnienie, o którym mowa w pkt 1, po zakończeniu kontroli dołącza się do akt nadzoru.
§ 4.
1. Z przeprowadzonych czynności nadzorczych sporządza się protokół nadzoru.
2. Protokół nadzoru zawiera:
1) nazwę i adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, stanowisko, nazwę i adres jego organu prowadzącego lub imię i nazwisko opiekuna dziennego oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu,
2) termin rozpoczęcia i zakończenia nadzoru,
3) nazwę i siedzibę organu sprawującego nadzór,
4) imiona i nazwisko osób upoważnionych,
5) określenie przedmiotu nadzoru i okresu objętego nadzorem,
6) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku nadzoru, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości,
7) ewentualne zalecenia,
8) opis załączników do protokołu,
9) pouczenie o prawie zgłoszenia przez placówkę zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu,
10) podpisy osób upoważnionych przez Wójta Gminy Raszyn i osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy lub opiekuna dziennego, a także datę i miejsce podpisania protokołu.
3. Protokół nadzoru sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się do placówki, w której przeprowadzono nadzór.
§ 5.
1. W przypadku stwierdzenia, że podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy lub opiekun dzienny nie spełnia standardów dotyczących sprawowanej opieki, organ sprawujący nadzór zobowiązuje go do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
2. Podmiotowi prowadzącemu żłobek lub klub dziecięcy lub opiekunowi dziennemu przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń organu sprawującego nadzór, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach.
3. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, organ sprawujący nadzór sporządza stanowisko na piśmie i przekazuje je podmiotowi prowadzącemu żłobek lub klub dziecięcy lub opiekunowi dziennemu.
4. W celu zbadania, czy i w jakim zakresie są realizowane zalecenia pokontrolne organ sprawujący nadzór może prowadzić czynności sprawdzające.
5. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Wójt Gminy Raszyn wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy lub rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Marcin Ziętara |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marcin Ziętara |
Data wprowadzenia: | 2015-06-15 15:59:53 |
Opublikował: | Marcin Ziętara |
Data publikacji: | 2015-06-15 16:03:08 |
Ostatnia zmiana: | 2015-06-15 16:03:38 |
Ilość wyświetleń: | 2510 |